SZANOWNI PAŃSTWO, Poniżej prezentowany materiał był przedmiotem konsultacji i jest już archiwalny (stan na listopad 2015). Wszystkim osobom, które przekazały uwagi do zapisów KPD serdecznie dziękujemy.
Projekt Krajowego Planu Działań - wersja finalna, grudzień 2016 (pobierz)
Zapraszamy Państwa do konsultacji roboczej wersji projektu Krajowego Planu Działań (KPD) na rzecz wdrażania w polskiej części Karpat postanowień Protokołu o ochronie i zrównoważonym użytkowaniu różnorodności biologicznej i krajobrazowej do Konwencji Karpackiej. Państwa uwagi i sugestie pozwolą na lepsze dostosowanie ostatecznej wersji projektu KPD do Państwa potrzeb i możliwości. Poniżej znajdują się odnośniki do poszczególnych części dokumentu. Uwagi bardzo prosimy zgłaszać do dnia 20 listopada 2015 r. w polu Dodaj opinię pod każdym tekstem. Szczególnej uwadze Państwa chcielibyśmy polecić dwie części KPD: WPROWADZENIE CELE I DZIAŁANIA Kolorami zaznaczono spójność celów i działań KPD z celami statutowymi, zadaniami ustawowymi (w tym zadaniami własnymi gmin), czy też zakresem kompetencji różnych organów i jednostek uczestniczących we wdrażaniu KPD. Dzięki temu będą Państwo mogli zwrócić szczególną uwagę na działania najbardziej dla siebie odpowiednie, których realizacją mogą być Państwo najbardziej zainteresowani. Takie z konieczności ogólne i uproszczone zestawienie oczywiście nie zobowiązuje podmiotów do podejmowania działań. Może jedynie wskazywać i sugerować możliwość zaangażowania się w realizację działań właściwych dla danej grupy podmiotów – jak również ew. włączenia się w działania leżące formalnie w zakresie zadań innego podmiotu. Wskazuje także, które podmioty powinny ze sobą współpracować przy realizacji danego działania KPD, by jego wdrażanie było w ogóle możliwe. Zadaniem KPD jest zachęcanie jak najszerszej liczby podmiotów do potencjalnie korzystnej dla nich współpracy na rzecz ochrony różnorodności biologicznej i krajobrazowej Karpat, w tym np. realizacji wspólnych przedsięwzięć dofinansowanych z funduszy krajowych i zagranicznych. |
Skróty użyte w tabeli oznaczają: MIN = Ministerstwo Środowiska; JST = jednostki samorządu terytorialnego; JNB = jednostki naukowo-badawcze; PZT = podmioty zarządzające terenem
Cel strategiczny |
Cele operacyjne |
Działania |
MIN |
JST |
JNB |
PZT |
|
Cel strategiczny 1.
Zachowanie, ochrona, odtwarzanie i zrównoważone użytkowanie gatunków roślin, zwierząt i grzybów |
Cel operacyjny 1.1.
Ocena stanu zachowania i ochrony gatunków roślin, zwierząt i grzybów
|
Gromadzenie danych dotyczących gatunków roślin, zwierząt i grzybów |
|
|
|
|
|
Utworzenie i prowadzenie bazy danych dotyczących gatunków roślin, zwierząt i grzybów |
|
|
|
|
|||
Ocena stanu zachowania i ochrony gatunków roślin, zwierząt i grzybów |
|
|
|
|
|||
Identyfikacja i ocena zagrożeń dla zachowania gatunków roślin, zwierząt i grzybów |
|
|
|
|
|||
Cel operacyjny 1.2.
Planowanie działań na rzecz ochrony, odtwarzania i zrównoważonego użytkowania gatunków roślin, zwierząt i grzybów
|
Wybór gatunków priorytetowych
|
|
|
|
|
||
Planowanie działań na rzecz ochrony i odtwarzania gatunków priorytetowych |
|
|
|
|
|||
Planowanie działań na rzecz ochrony i odtwarzania gatunków innych niż priorytetowe |
|
|
|
|
|||
Ocena potrzeby wprowadzenia obszarowych form ochrony przyrody dla nowych obszarów w celu ochrony i odtwarzania gatunków |
|
|
|
|
|||
Planowanie działań na rzecz zrównoważonego użytkowania |
|
|
|
|
|||
Planowanie działań na rzecz zrównoważonego użytkowania karpackich miejscowych ras zwierząt gospodarskich i odmian roślin uprawnych |
|
|
|
|
|||
Cel operacyjny 1.3.
Wdrażanie działań na rzecz ochrony, odtwarzania i zrównoważonego użytkowania gatunków roślin, zwierząt i grzybów |
Zabezpieczanie siedlisk, ostoi i stanowisk dziko występujących gatunków przed zagrożeniami zewnętrznymi przez promowanie zasad racjonalnej gospodarki |
|
|
|
|
||
Zabezpieczanie siedlisk, ostoi i stanowisk dziko występujących gatunków przed zagrożeniami zewnętrznymi przez ograniczenie penetracji ostoi i stanowisk gatunków przez człowieka |
|
|
|
|
|||
Zabezpieczanie siedlisk, ostoi i stanowisk dziko występujących gatunków przed zagrożeniami zewnętrznymi przez ustalanie stref ochrony |
|
|
|
|
|||
Zabezpieczanie siedlisk, ostoi i stanowisk dziko występujących gatunków przed zagrożeniami zewnętrznymi przez wprowadzenie obszarowych |
|
|
|
|
|||
Ochrona czynna siedlisk dziko występujących gatunków |
|
|
|
|
|||
Wspomaganie zachowania populacji dziko występujących gatunków in situ |
|
|
|
|
|||
Odtwarzanie lub restytucja populacji dziko występujących gatunków in situ |
|
|
|
|
|||
Wspomaganie zachowania populacji dziko występujących gatunków przez ochronę ex-situ |
|
|
|
|
|||
Wspieranie zrównoważonego użytkowania dziko występujących gatunków |
|
|
|
|
|||
Wspieranie zrównoważonego użytkowania karpackich miejscowych ras zwierząt gospodarskich i odmian roślin uprawnych |
|
|
|
|
|||
Cel strategiczny 2.
Zachowanie, ochrona, odtwarzanie i zrównoważone użytkowanie naturalnych i półnaturalnych siedlisk przyrodniczych |
Cel operacyjny 2.1.
Ocena stanu zachowania i ochrony naturalnych i półnaturalnych siedlisk przyrodniczych |
Gromadzenie danych dotyczących naturalnych i półnaturalnych siedlisk przyrodniczych |
|
|
|
|
|
Utworzenie |
|
|
|
|
|||
Ocena stanu zachowania i ochrony siedlisk przyrodniczych |
|
|
|
|
|||
Identyfikacja i ocena zagrożeń dla zachowania siedlisk przyrodniczych |
|
|
|
|
|||
Cel operacyjny 2.2.
Planowanie działań na rzecz ochrony, odtwarzania i zrównoważonego użytkowania naturalnych i półnaturalnych siedlisk przyrodniczych |
Wybór priorytetowych siedlisk przyrodniczych |
|
|
|
|
||
Planowanie działań na rzecz ochrony i odtwarzania priorytetowych siedlisk przyrodniczych |
|
|
|
|
|||
Planowanie działań na rzecz ochrony i odtwarzania siedlisk przyrodniczych innych niż priorytetowe |
|
|
|
|
|||
Ocena potrzeby wprowadzenia obszarowych form ochrony przyrody dla nowych obszarów w celu ochrony i odtwarzania siedlisk przyrodniczych |
|
|
|
|
|||
Wybór zdegradowanych siedlisk przyrodniczych planowanych do odtworzenia |
|
|
|
|
|||
Planowanie działań na rzecz odtworzenia wybranych zdegradowanych siedlisk przyrodniczych |
|
|
|
|
|||
Planowanie działań na rzecz zrównoważonego użytkowania siedlisk przyrodniczych |
|
|
|
|
|||
Cel operacyjny 2.3.
Wdrażanie działań na rzecz ochrony, odtwarzania i zrównoważonego użytkowania naturalnych i półnaturalnych siedlisk przyrodniczych |
Zabezpieczanie siedlisk przyrodniczych przed zagrożeniami zewnętrznymi |
|
|
|
|
||
Zabezpieczanie siedlisk przyrodniczych przed zagrożeniami zewnętrznymi |
|
|
|
|
|||
Zabezpieczanie siedlisk przyrodniczych przed zagrożeniami zewnętrznymi |
|
|
|
|
|||
Zabezpieczanie siedlisk przyrodniczych przed zagrożeniami zewnętrznymi |
|
|
|
|
|||
Zabezpieczanie siedlisk przyrodniczych przed zagrożeniami zewnętrznymi |
|
|
|
|
|||
Zabezpieczanie siedlisk przyrodniczych przed zagrożeniami zewnętrznymi |
|
|
|
|
|||
Ochrona czynna siedlisk przyrodniczych
|
|
|
|
|
|||
Odtwarzanie wybranych zdegradowanych siedlisk przyrodniczych |
|
|
|
|
|||
Wspieranie zrównoważonego użytkowania siedlisk przyrodniczych |
|
|
|
|
|||
Cel strategiczny 3.
Zachowanie, ochrona, odtwarzanie i zrównoważone użytkowanie krajobrazu w Karpatach
|
Cel operacyjny 3.1.
Ocena stanu zachowania i ochrony krajobrazu |
Gromadzenie danych dotyczących krajobrazów |
|
|
|
|
|
Utworzenie i prowadzenie bazy danych dotyczących krajobrazów |
|
|
|
|
|||
Ocena stanu zachowania i ochrony krajobrazów |
|
|
|
|
|||
Identyfikacja i ocena zagrożeń dla zachowania krajobrazów |
|
|
|
|
|||
Cel operacyjny 3.2.
Planowanie działań na rzecz ochrony, odtwarzania i zrównoważonego użytkowania krajobrazu
|
Wybór kluczowych obszarów interwencji dla ochrony, odtwarzania |
|
|
|
|
||
Planowanie działań na rzecz ochrony, odtwarzania |
|
|
|
|
|||
Ocena potrzeby wprowadzenia obszarowych form ochrony krajobrazu w kluczowych obszarach interwencji |
|
|
|
|
|||
Planowanie działań |
|
|
|
|
|||
Cel operacyjny 3.3.
Wdrażanie działań na rzecz ochrony, odtwarzania i zrównoważonego użytkowania krajobrazu |
Zabezpieczanie krajobrazu |
|
|
|
|
||
Zabezpieczanie krajobrazu |
|
|
|
|
|||
Zabezpieczanie krajobrazu w kluczowych obszarach interwencji przed zagrożeniami zewnętrznymi |
|
|
|
|
|||
Zabezpieczanie krajobrazu |
|
|
|
|
|||
Zabezpieczanie krajobrazu w kluczowych obszarach interwencji przed zagrożeniami zewnętrznymi |
|
|
|
|
|||
Ochrona czynna krajobrazu w kluczowych obszarach interwencji
|
|
|
|
|
|||
Wspieranie zrównoważonego użytkowania krajobrazu
|
|
|
|
|
|||
Cel strategiczny 4.
Zapewnienie ciągłości i łączności siedlisk naturalnych i półnaturalnych, tworzenie sieci ekologicznej
|
Cel operacyjny 4.1.
Ocena stanu spójności sieci ekologicznej |
Ocena ciągłości i łączności siedlisk naturalnych |
|
|
|
|
|
Ocena stanu zachowania korytarzy ekologicznych |
|
|
|
|
|||
Ocena stanu spójności sieci ekologicznej |
|
|
|
|
|||
Identyfikacja i ocena zagrożeń dla spójności sieci ekologicznej |
|
|
|
|
|||
Cel operacyjny 4.2.
Planowanie działań |
Wybór kluczowych obszarów interwencji dla zapewnienia spójności sieci ekologicznej
|
|
|
|
|
||
Planowanie działań na rzecz zapewnienia spójności sieci ekologicznej
|
|
|
|
|
|||
Cel operacyjny 4.3.
Wdrażanie działań na rzecz zapewnienia spójności sieci ekologicznej |
Zapewnienie spójności sieci ekologicznej przez promowanie zasad racjonalnej gospodarki |
|
|
|
|
||
Zapewnienie spójności sieci ekologicznej przez modyfikację sposobu gospodarczego użytkowania terenu |
|
|
|
|
|||
Zapewnienie spójności sieci ekologicznej przez ograniczenie możliwości eksploatacji zasobów naturalnych kluczowych obszarów interwencji |
|
|
|
|
|||
Zapewnienie spójności sieci ekologicznej |
|
|
|
|
|||
Zapewnienie spójności sieci ekologicznej przez wprowadzenie obszarowych form ochrony kluczowych obszarów interwencji |
|
|
|
|
|||
Zabiegi na rzecz zachowania lub przywracania spójności ekologicznej |
|
|
|
|
|||
Wspieranie zachowania i przywracania spójności ekologicznej |
|
|
|
|
|||
Cel strategiczny 5.
Ograniczenie zagrożeń dla różnorodności biologicznej Karpat ze strony inwazyjnych gatunków obcych lub organizmów genetycznie zmodyfikowanych
|
Cel operacyjny 5.1.
Ocena zagrożeń |
Gromadzenie danych dotyczących inwazyjnych gatunków obcych i organizmów genetycznie zmodyfikowanych |
|
|
|
|
|
Ocena zagrożeń ze strony inwazyjnych gatunków obcych i organizmów genetycznie zmodyfikowanych |
|
|
|
|
|||
Ocena skuteczności działań podejmowanych |
|
|
|
|
|||
Cel operacyjny 5.2.
Planowanie działań |
Wybór inwazyjnych gatunków obcych lub organizmów genetycznie zmodyfikowanych wymagających podjęcia działań |
|
|
|
|
||
Określenie skutecznych metod postępowania w stosunku do inwazyjnych gatunków obcych |
|
|
|
|
|||
Cel operacyjny 5.3.
Wdrażanie działań na rzecz ograniczenia zagrożeń dla różnorodności biologicznej Karpat ze strony inwazyjnych gatunków obcych lub organizmów genetycznie zmodyfikowanych |
Zapobieganie uwalnianiu do środowiska inwazyjnych gatunków obcych i organizmów genetycznie zmodyfikowanych zagrażających różnorodności biologicznej Karpat |
|
|
|
|
||
Kontrolowanie lub eliminowanie inwazyjnych gatunków obcych i organizmów genetycznie zmodyfikowanych zagrażających różnorodności biologicznej Karpat |
|
|
|
|
|||
Podnoszenie świadomości społeczeństwa o potrzebie ochrony różnorodności biologicznej Karpat przed zagrażającymi jej inwazyjnymi gatunkami obcymi |
|
|
|
|
|||
Wczesne ostrzeganie o inwazyjnych gatunkach obcych i organizmach genetycznie zmodyfikowanych zagrażających różnorodności biologicznej Karpat |
|
|
|
|
|||
Cel strategiczny 6.
Wsparcie ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej i krajobrazowej Karpat przez wzmocnienie sieci współpracy i koordynację działań |
Cel operacyjny 6.1.
Koordynacja monitoringu i badań naukowych
|
Utworzenie i prowadzenie katalogu instytucji naukowo-badawczych |
|
|
|
|
|
Utworzenie i prowadzenie bazy danych badań naukowych |
|
|
|
|
|||
Integracja systemów monitoringu przyrodniczego |
|
|
|
|
|||
Cel operacyjny 6.2.
Utworzenie systemu informacji o różnorodności biologicznej i krajobrazowej Karpat |
Ujednolicenie standardu gromadzenia danych |
|
|
|
|
||
Uwzględnienie obszaru stosowania Protokołu w statystykach i sprawozdawczości |
|
|
|
|
|||
Utworzenie krajowego internetowego systemu informacji o różnorodności biologicznej i krajobrazowej Karpat |
|
|
|
|
|||
Cel operacyjny 6.3.
Wspieranie współpracy w ramach Karpackiej Sieci Obszarów Chronionych |
Funkcjonowanie krajowego punktu kontaktowego Karpackiej Sieci Obszarów Chronionych |
|
|
|
|
||
Wyznaczenie punktów kontaktowych w obszarach członkowskich Karpackiej Sieci Obszarów Chronionych |
|
|
|
|
|||
|
Wspieranie współpracy pomiędzy polskimi obszarami członkowskimi Karpackiej Sieci Obszarów Chronionych |
|
|
|
|
||
Cel operacyjny 6.4.
Koordynacja działań podejmowanych |
Konsultowanie, harmonizowanie oraz koordynacja działań podejmowanych w obszarach przygranicznych |
|
|
|
|
||
Inicjowanie współpracy w transgranicznych obszarach chronionych |
|
|
|
|
|||
Wspieranie współpracy w transgranicznych obszarach chronionych |
|
|
|
|
|||
Uzupełnienie sieci transgranicznych obszarów chronionych |
|
|
|
|
|||
Cel strategiczny 7.
Wsparcie ochrony
|
Cel operacyjny 7.1.
Informowanie społeczeństwa oraz udostępnianie danych dotyczących różnorodności biologicznej i krajobrazowej Karpat |
Udostępnianie społeczeństwu danych o różnorodności biologicznej i krajobrazowej Karpat |
|
|
|
|
|
Informowanie społeczeństwa |
|
|
|
|
|||
Cel operacyjny 7.2.
Podnoszenie świadomości społeczeństwa odnośnie potrzeby i dostępnych metod ochrony różnorodności biologicznej i krajobrazowej Karpat; oraz możliwości czynnego włączenia się w proces wdrażania Krajowego Planu Działań |
Podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa o ochronie różnorodności biologicznej i krajobrazowej Karpat
|
|
|
|
|
||
Informowanie społeczeństwa o możliwości wsparcia ochrony różnorodności biologicznej i krajobrazowej Karpat
|
|
|
|
|
|||
Cel operacyjny 7.3.
Zapewnienie udziału publicznego oraz wsparcie dla inicjatyw podejmowanych przez społeczności lokalne na rzecz wdrażania Krajowego Planu Działań |
Zapewnienie udziału publicznego we wdrażaniu Krajowego Planu Działań
|
|
|
|
|
||
Wspieranie inicjatyw lokalnych na rzecz wdrażania Krajowego Planu Działań |
|
|
|
|
A oto odnośniki do pozostałych części KPD: Pozostałe części KPD, z uwagi na obszerność zawartych w nich treści, zostały zamieszczone w postaci plików w formacie *.pdf. Po wybraniu danego odnośnika, zostaną Państwo przekierowani do strony, gdzie można pobrać właściwy plik *.pdf, a także zgłosić swoje uwagi w polu "Dodaj opinię".
Roboczą wersję projektu KPD (cały dokument w formacie *.doc) można także pobrać tutaj. Umożliwi to Państwu np. wydruk KPD lub też, jeśli tak Państwo wolą, wprowadzenie swoich uwag bezpośrednio do pliku (w trybie śledzenia zmian), a następnie odesłanie dokumentu pocztą elektroniczną do Centrum UNEP/GRID-Warszawa, na ręce dra Piotra Mikołajczyka ( Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. ), do którego prosimy także kierować pytania dot. konsultacji KPD. Załączamy także pełen wykaz gmin „karpackich”, tj. gmin położonych w zasięgu stosowania Konwencji Karpackiej w Polsce. Z góry dziękujemy za Państwa czas poświęcony na zgłaszanie uwag oraz zaangażowanie w tworzenie Krajowego Planu Działań dla polskiej części Karpat! |
WPROWADZENIE
Nadrzędnym celem niniejszego Krajowego Planu Działań jest zachowanie bogactwa różnorodności biologicznej i krajobrazowej polskiej części Karpat. Cele strategiczne obejmują między innymi zachowanie, ochronę, odtwarzanie i zrównoważone użytkowanie gatunków oraz siedlisk przyrodniczych, ochronę krajobrazu, zapewnienie ciągłości
i łączności siedlisk oraz uzupełnianie sieci ekologicznej w Karpatach.
Działania na rzecz ochrony i zrównoważonego gospodarowania naturalnymi zasobami Karpat nie mogą być skutecznie podejmowane przez pojedynczy kraj, wymagają współpracy międzynarodowej w skali całego regionu, a zwłaszcza współpracy transgranicznej, zapewniającej większą skuteczność w osiąganiu spójności ekologicznej.
Gotowość do współpracy międzynarodowej na rzecz ochrony przyrody i zrównoważonego rozwoju regionu Karpat została potwierdzona przez przyjęcie przez siedem państw Europy środkowej i wschodniej w Kijowie w 2003 r. Ramowej Konwencji o ochronie i zrównoważonym rozwoju Karpat (tzw. „Konwencji Karpackiej”), będącej drugim na świecie (po Konwencji
o ochronie Alp, czyli „Konwencji Alpejskiej”) porozumieniem dotyczącym pojedynczego regionu górskiego, ustanowionym na zasadach traktatowych prawa międzynarodowego. Celem Konwencji Karpackiej jest poprawa jakości życia, wzmocnienie miejscowej gospodarki
i społeczności lokalnych oraz zachowanie walorów przyrodniczych i dziedzictwa kulturowego Karpat.
Preambuła Konwencji podkreśla, że Karpaty są „unikalnym naturalnym skarbem
o wyjątkowym pięknie i wartości przyrodniczej, ważną ostoją różnorodności biologicznej, obszarem źródliskowym głównych rzek, istotnym siedliskiem i ostoją dla wielu zagrożonych gatunków roślin i zwierząt oraz największym w Europie obszarem lasów pierwotnych”
i stanowią „istotne środowisko przyrodnicze, gospodarcze, kulturowe, rekreacyjne oraz środowisko życia w sercu Europy, dzielone przez wielu ludzi i wiele państw”. Ponadto, wraz
z Alpami i górami półwyspu Bałkańskiego, Karpaty stanowią główny pomost ekologiczny łączący Europę zachodnią, środkową i południowo-wschodnią, pozwalający na migrację
i dyspersję gatunków oraz wymianę genów między ich populacjami.
Opracowanie i przyjęcie, a następnie wdrożenie w polskiej części regionu karpackiego niniejszego Krajowego Planu Działań (KPD) służyć ma wypełnieniu zobowiązania, które przyjęła na siebie Rzeczpospolita Polska w drodze ratyfikacji Protokołu o ochronie
i zrównoważonym użytkowaniu różnorodności biologicznej i krajobrazowej (Dz.U. 2010 Nr 90, poz. 591) do Ramowej Konwencji o ochronie i zrównoważonym rozwoju Karpat (Dz.U. 2007 Nr 96 poz. 634).
Zgodnie z art. 4 ww. Protokołu „Każda ze Stron będzie opracowywać i wdrażać polityki
i strategie na terytorium swojego kraju, których celem będzie ochrona, odtwarzanie
i zrównoważone użytkowanie biologicznej i krajobrazowej różnorodności Karpat przy jednoczesnym uwzględnianiu polityk i strategii opracowanych i wdrażanych przez pozostałe Strony”. Ponadto art. 21 ust. 1 zobowiązuje każdą ze Stron Protokołu do podjęcia odpowiednich środków prawnych i administracyjnych w celu zapewnienia wdrożenia jego postanowień.
Podobnie jak w przypadku stanowiącej załącznik do uchwały nr 270/2007 Rady Ministrów
z dnia 26 października 2007 r. „Krajowej strategii ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz Programu działań na lata 2007-2013”, aktualny projekt „Programu ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz Planu działań na lata 2014-2020” dotyczy terytorium całego kraju. Nie można zatem uznać któregokolwiek z ww. dokumentów za przykład takiej specjalnej polityki lub strategii dotyczącej wyłącznie Karpat, o których mowa w art. 4 Protokołu.
Z uwagi na powyższe, niniejszy Krajowy Plan Działań postrzegać należy jako pierwszy taki dokument w ramach wdrażania Konwencji Karpackiej, zarówno w skali kraju, jak i całego regionu karpackiego, bowiem żadna z pozostałych Stron Protokołu nie opracowała jeszcze podobnej krajowej strategii dla swojej części Karpat. Z jednej strony oznacza to, że przy opracowaniu niniejszego Krajowego Planu Działań nie można było korzystać z doświadczeń i rozwiązań przyjętych przez inne państwa karpackie będące Stronami Protokołu. Z drugiej strony oznacza to, że w przypadku przyjęcia Krajowego Planu Działań do realizacji po stronie polskiej to pozostałe państwa karpackie będą zgodnie z art. 4 Protokołu zobowiązane do uwzględnienia zapisów polskiego KPD przy opracowywaniu i wdrażaniu własnych strategii dotyczących różnorodności biologicznej i krajobrazowej Karpat. Warto w tym miejscu podkreślić, że to po stronie polskiej powstały projekty zarówno samego Protokołu (będącego pierwszym protokołem tematycznym do Konwencji Karpackiej i jedynym jak do tej pory Protokołem ratyfikowanym przez wszystkie Strony Konwencji) jak i Strategicznego Planu Działań na rzecz jego wdrażania, przyjętych następnie przez Konferencję Stron.
Opracowanie krajowej strategii lub krajowego planu działań na rzecz realizacji protokołu tematycznego do ramowej konwencji jest czynnością z zakresu wykonywania tego protokołu. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn. zm.) minister kierujący działem administracji rządowej właściwy do spraw, których dotyczy umowa międzynarodowa, jest odpowiedzialny za wykonywanie obowiązków i korzystanie z praw wynikających dla Rzeczypospolitej Polskiej z tej umowy.
W przypadku Protokołu dotyczącego ochrony różnorodności biologicznej i krajobrazowej organem odpowiedzialnym za wdrażanie jego postanowień jest Minister Środowiska. Z uwagi na powyższe, zatwierdzenie niniejszego Krajowego Planu Działań dla polskiej części Karpat leży w wyłącznych kompetencjach Ministra Środowiska albo działających w jego imieniu Sekretarza lub Podsekretarza Stanu.
Logicznym następstwem przyjęcia Krajowego Planu Działań winno być zaplanowanie wspólnych działań ochronnych w skali całych polskich Karpat, oraz działań przygotowujących stronę polską do współpracy z pozostałymi Stronami Konwencji i Protokołu, które muszą zostać podjęte przez każdą ze Stron na swoim terytorium, by późniejsze wspólne działania w skali regionu karpackiego były możliwe i skuteczne.
Zadaniem Krajowego Planu Działań jest ułatwianie koordynacji działań i współpraca organów administracji publicznej, jednostek samorządu terytorialnego, instytucji naukowych i innych podmiotów działających na rzecz ochrony przyrody i krajobrazu polskich Karpat. Krajowy Plan Działań powinien też stanowić dodatkowy argument ułatwiający pozyskiwanie środków finansowych na realizację zapisanych w nim działań, ze źródeł krajowych oraz zewnętrznych źródeł finansowania (m.in. w ramach nowej perspektywy finansowej UE 2014-2020). KPD powinien ułatwiać opracowanie i generowanie wniosków dotyczących współfinansowania przyszłych wspólnych projektów dotyczących ochrony przyrody i krajobrazu polskich Karpat, podejmowanych wspólnie przez organy zarządzające obszarami chronionymi i ostojami sieci Natura 2000, instytucje naukowo-badawcze i jednostki samorządu terytorialnego włączone w przygotowanie i realizację Krajowego Planu Działań we współpracy z Ministerstwem Środowiska.
Zasięg geograficzny stosowania Krajowego Planu Działań na rzecz wdrażania Protokołu
w polskiej części regionu karpackiego jest tożsamy z obszarem terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, do którego stosują się Konwencja i Protokół, tj. obszarem 18 612,48 km2 (ok. 6 % powierzchni lądowej kraju) położonym w województwach małopolskim, podkarpackim
i śląskim, określonym granicami administracyjnymi 200 gmin (15 gmin miejskich, 37 gmin miejsko-wiejskich i 144 gmin wiejskich położonych w 28 powiatach, oraz 4 gmin - miast na prawach powiatu) w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim.
Wdrażanie Krajowego Planu Działań ułatwia fakt, że obszar ten w znacznej części już objęty jest różnymi formami ochrony przyrody i krajobrazu (m.in. sześcioma parkami narodowymi
i trzynastoma parkami krajobrazowymi) oraz to, że znaczący udział w tym obszarze mają tereny zarządzane przez Lasy Państwowe. Działania przewidziane do realizacji
w poszczególnych Stronach Protokołu są w większości zadaniami typowymi dla zakresu obowiązków nadzorowanych przez Ministra Środowiska organów administracji rządowej (np. właściwych terytorialnie Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska), jednostek organizacyjnych takich jak Lasy Państwowe i parki narodowe, oraz jednostek naukowo-badawczych.
Tym niemniej zachowanie wartości środowiska przyrodniczego oraz kształtowanie
i utrzymanie ładu przestrzennego są celami uwzględnianymi w strategiach rozwoju województw oraz zadaniami publicznymi bądź zadaniami własnymi jednostek samorządu terytorialnego szczebla wojewódzkiego, powiatowego i gminnego. Bez udziału samorządów nie jest możliwe pełne osiągnięcie zakładanych celów wdrażania Protokołu, np. zapewnienie ciągłości i wzajemnej spójności siedlisk oraz tworzenie sieci ekologicznej w Karpatach (art. 9), lub wzmacnianie ochrony i zrównoważonego gospodarowania na terenach położonych poza obszarami chronionymi (art. 15). Dlatego poza jednostkami organizacyjnymi i instytucjami podległymi Ministrowi Środowiska w opracowanie i realizację Krajowego Planu Działań zostały włączone jednostki samorządu terytorialnego.
Opracowanie propozycji Krajowego Planu Działań było jednym z działań projektu pt. „Karpaty łączą – mechanizm konsultacji i współpracy dla wdrażania Konwencji Karpackiej”, koordynowanego przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa, realizowanego w latach 2012-2015 w polskiej części Karpat we współpracy z Ministerstwem Środowiska oraz Sekretariatem Konwencji Karpackiej z siedzibą w Wiedniu (UNEP Vienna - ISCC), przy wsparciu Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
W ramach tego projektu nad propozycją Krajowego Planu Działań pracowała nieformalna krajowa Karpacka Grupa Robocza ds. różnorodności biologicznej i krajobrazowej, składająca się z ekspertów delegowanych m.in. przez właściwe Urzędy Wojewódzkie i Marszałkowskie, Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska, dyrekcje parków narodowych i zespołów parków krajobrazowych, Lasy Państwowe, oraz samorządową jednostkę organizacyjną Centrum Dziedzictwa Przyrody Górnego Śląska. Następnie roboczą wersję projektu KPD poddano pod konsultacje z samorządami gmin karpackich. Możliwość zadeklarowania zamiaru udziału we wdrażaniu KPD oraz zgłoszenia planowanych przez siebie działań została zapewniona wszystkim zainteresowanym przez udostępnienie na portalu Informatorium Karpackie internetowego narzędzia automatycznie generującego tzw. Karty Działań KPD, których funkcją jest wyszczególnienie zadań planowanych przez różne jednostki organizacyjne
i podmioty na rzecz realizacji poszczególnych działań określonych w KPD.
Opracowanie Krajowego Planu Działań z udziałem wszystkich zainteresowanych podmiotów, w tym samorządów reprezentujących mieszkańców Karpat (czyli docelowo głównych beneficjentów postanowień Konwencji) służy realizacji Działania 1.3. określonego w przyjętym przez 3. Spotkanie Konferencji Stron Konwencji (COP3) Strategicznym Planie Działań, zakładającym przeprowadzenie konsultacji, koordynację i współpracę właściwych instytucji, organów władz regionalnych i lokalnych, oraz ich włączenie w opracowanie odnośnych polityk krajowych i realizację wynikających z nich działań.
Działania na rzecz zwiększania udziału społecznego, szerokich konsultacji ze środowiskami lokalnymi oraz tworzenia krajowego mechanizmu na rzecz rozwoju i wdrażania Konwencji Karpackiej przewidziane w projekcie „Karpaty łączą - mechanizm konsultacji i współpracy dla wdrażania Konwencji Karpackiej” stanowią zatem swoistą „społeczną wartość dodaną” do oficjalnych procedur wdrażanych na szczeblu centralnym i międzynarodowym