Część II - Samorządy lokalne
Część II - SAMORZĄDY LOKALNE
W interesie samorządu lokalnego jest:
- identyfikacja i poszanowanie elementów tożsamości przyrodniczo-kulturowej gminy oraz ich wykorzystywanie dla jej rozwoju,
- zachowanie terenów otwartych jako kapitału rozwojowego gminy,
- uwzględnianie lokalnych wartości kulturowych i przestrzennych przy wyznaczaniu i kształtowaniu terenów inwestycyjnych,
- monitorowanie stanu zagospodarowania przestrzennego gminy oraz obszarów wymagających rewitalizacji.
Polityka przestrzenna gminy powinna:
- być formułowana w kompleksowych opracowaniach planistycznych,
- wykorzystywać unikatowe wartości i potencjał gminy poprzez przygotowanie operatów krajobrazowych do dokumentów planistycznych,
- kształtować „zieloną infrastrukturę” (ogródki, zieleń śródpolna itd.), z uwzględnieniem gatunków rodzimych,
- uwzględniać potencjał obszaru dla określonej specjalizacji kulturowo-gospodarczej, który powinien być zapisany w dokumentach strategicznych i w dokumencie studium,
- dotyczyć w pierwszej kolejności obszarów cennych ze względu na funkcje przyrodnicze oraz istotnych z punktu widzenia rozwoju gminy,
- uwzględniać konsultacje dokumentów planistycznych z niezależnymi ekspertami.
Gmina w postępowaniu planistycznym powinna:
- zadbać o wysoką jakość dokumentów planistycznych,
- uwzględniać w dokumentach planistycznych aktualne opracowania ekofizjograficzne,
- dbać o uwzględnienie w dokumentach planistycznych zapisów dotyczących walorów widokowych między innymi: wyznaczanie osi widokowych i punktów widokowych wraz zakazem ich zabudowywania i zalesiania,
- dbać o dostosowanie sposobu zagospodarowania terenu do uwarunkowań przyrodniczych,
- biorąc pod uwagę negatywne skutki ekonomiczne, ograniczać powiększanie terenów przeznaczonych pod zabudowę,
- dbać o zachowanie, przywracanie i prawidłowe funkcjonowanie korytarzy ekologicznych, głównie pomiędzy zalesionymi grzbietami górskimi, terenami otwartymi i dolinami rzecznymi oraz pozostawianie wzdłuż cieków otuliny biologicznej,
- uwzględniać tradycyjne formy architektoniczne, charakterystyczne dla obszaru kulturowego Karpat,
- zachęcać społeczności lokalne do czynnego udziału na każdym jego etapie.
W procesie inwestycyjnym gminy:
- powinny organizować konkursy architektoniczne i urbanistyczne celem uzyskania najlepszych rozwiązań przestrzennych,
- mogą tworzyć ogólnodostępny katalog form architektonicznych, uwzględniających regionalne cechy architektury.
Dyskusja i opinie
- powinny organizować konkursy architektoniczn e i urbanistyczne celem uzyskania najlepszych rozwiązań przestrzennych,
- mogą upowszechniać regionalne, historycznie ukształtowane wzorce architektury, właściwe dla danej części Karpat.
- zadbać o wysoką jakość dokumentów planistycznych,
- uwzględniać w dokumentach planistycznych aktualne opracowania ekofizjograficzne,
- dbać o uwzględnienie w dokumentach planistycznych zapisów dotyczących walorów widokowych między innymi: wyznaczania osi widokowych i punktów widokowych wraz zakazem ich zabudowywania i zalesiania,
- dbać o dostosowanie sposobu zagospodarowani a terenu do uwarunkowań przyrodniczych,
- biorąc pod uwagę negatywne skutki ekonomiczne, ograniczać powiększanie terenów przeznaczonych pod zabudowę,
- dbać o zachowanie łączności ekologicznej, przywracanie i prawidłowe funkcjonowanie korytarzy ekologicznych,
- uwzględniać tradycyjne formy architektoniczn e, charakterystycz ne dla obszaru Karpat,
- aktywizować społeczności lokalne do czynnego udziału na każdym jego etapie.
- być formułowana w kompleksowych opracowaniach planistycznych,
- wykorzystywać unikatowe wartości i potencjał gminy poprzez przygotowanie operatów krajobrazowych do dokumentów planistycznych,
- kształtować „zieloną infrastrukturę” (ogródki, zieleń śródpolna itd.), ze szczególnym uwzględnieniem gatunków rodzimych, w tym miododajnych,
- uwzględniać potencjał obszaru dla określonej specjalizacji kulturowo-gospo darczej, który powinien być zapisany w dokumentach strategicznych i w dokumencie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowani a przestrzennego,
- dotyczyć w pierwszej kolejności obszarów cennych ze względu na funkcje przyrodnicze oraz istotnych z punktu widzenia rozwoju gminy,
- uwzględniać konsultacje dokumentów planistycznych z niezależnymi ekspertami.
SAMORZĄD TERYTORIALNY
wprowadzamy wszędzie zmianę gmina/województ wo lub samorząd lokalny na samorząd terytorialny
- identyfikacja i ochrona elementów tożsamości przyrodniczo-ku lturowej gminy/województ wa oraz ich wykorzystywanie dla jej rozwoju,
- zachowanie przestrzeni otwartych jako kapitału gminy/województ wa,
- uwzględnianie lokalnych wartości przyrodniczych, kulturowych i krajobrazowych przy wyznaczaniu terenów inwestycyjnych i kształtowaniu zagospodarowani a przestrzeni Karpat
- monitorowanie stanu zagospodarowani a przestrzennego gminy/województ wa oraz obszarów wymagających przywrócenia utraconych wartości.