Wdrażanie Konwencji

Organy wdrażające Konwencję Karpacką

Fot. UNEP Vienna - Sekretariat Konwencji Karpackiej

Najwyższym i jednocześnie głównym organem decyzyjnym Konwencji Karpackiej, ustanowionym na podstawie jej art. 14, jest Konferencja Stron (Conference of the Parties, COP). W Konferencji Stron reprezentowane są wszystkie Strony Konwencji. Do zadań i uprawnień Konferencji Stron należy np. przyjmowanie protokołów tematycznych do Konwencji, programów pracy i budżetu na kolejne lata wdrażania Konwencji, powoływanie organów pomocniczych Konwencji oraz nadzór nad wdrażaniem Konwencji. Decyzje Konferencji Stron podejmowane są jednomyślnie, a zatem nie w wyniku formalnego głosowania lecz na zasadzie konsensusu, gdzie porozumienie osiąga się drogą negocjacji.

Kolejne spotkania Konferencji Stron oznaczane są cyframi arabskimi, dlatego np. skrót COP4 należy odczytać jako czwarte spotkanie Konferencji Stron. Zwyczajne spotkania Konferencji Stron zwoływane są co 3 lata, w państwie obejmującym prezydencję Konwencji. COP służy jednocześnie jako spotkanie Stron poszczególnych Protokołów tematycznych Konwencji (Meeting of the Parties, MOP).

Regulamin COP (Rules of Procedure for the Conference of the Parties) przyjęty przez COP1 (stanowiący załącznik nr 1 do Decyzji COP1) stosuje się mutatis mutandis do wszystkich organów Konwencji. Każde państwo oraz krajowa, międzyrządowa lub pozarządowa organizacja, której działalność ma związek z Konwencją (oraz która jest wpisana na listę zgłaszaną przez Sekretariat do Biura Konferencji Stron) może uczestniczyć jako obserwator w zwyczajnych i nadzwyczajnych spotkaniach Konferencji Stron (Zasada 35 Regulaminu COP).

Informacje o wynikach kolejnych spotkań Konferencji Stron Konwencji Karpackiej (COP) dostępne w języku polskim w artykule Geneza i rozwój Konwencji

Dokumenty związane z kolejnymi spotkaniami Konferencji Stron (COP) dostępne w języku angielskim na stronie Konwencji

Pomiędzy spotkaniami COP kluczową rolę we wdrażaniu Konwencji pełni Komitet Wdrażający Konwencji Karpackiej (Carpathian Convention Implementation Committee, CCIC) - organ pomocniczy powołany przez COP1 na podstawie art. 14 ust. 2 lit. e, oraz art. 16 Konwencji, zgodnie z Zasadą 21 Regulaminu COP. W skład Komitetu Wdrażającego wchodzą przedstawiciele wszystkich Stron Konwencji, a jego posiedzenia, zwoływane nie rzadziej niż raz do roku, są otwarte dla obserwatorów. Do zadań Komitetu Wdrażającego należy przygotowanie decyzji Konferencji Stron, monitorowanie postępów Stron we wdrażaniu postanowień Konwencji i jej Protokołów, zalecanie służących temu działań, w tym rekomendowanie przyjęcia dodatkowych Protokołów i strategii, a także przygotowanie kolejnych spotkań Konferencji Stron.

Dokumenty związane z kolejnymi posiedzeniami Komitetu Wdrażającego Konwencji Karpackiej dostępne w języku angielskim na stronie Konwencji

W każdej ze Stron Konwencji działa Krajowy Punkt Kontaktowy (National Focal Point) Konwencji Karpackiej (w Polsce utworzono go w ramach Ministerstwa Środowiska) zapewniający komunikację z pozostałymi Stronami oraz koordynację działań na rzecz wdrażania postanowień Konwencji na szczeblu krajowym. Wyłącznie w Polsce funkcjonuje ponadto Krajowy Komitet Sterujący Konwencji Karpackiej (KKSKK). W skład KKSKK wchodzą m.in. przedstawiciele ministerstw, których zakresu odpowiedzialności dotyczy Konwencja, właściwych terytorialnie Urzędów Marszałkowskich i Wojewódzkich, Generalnej i Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska, Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, karpackich parków narodowych, czterech Euroregionów (Euroregion Karpacki, Euroregion Tatry, Euroregion Beskidy, Euroregion Śląsk Cieszyński), Polskiej Organizacji Turystycznej oraz działających w polskiej części Karpat organizacji pozarządowych (w tym Centrum UNEP/GRID-Warszawa).

Organami pomocniczymi o charakterze eksperckim są Grupy Robocze Konwencji Karpackiej (Carpathian Convention Working Groups), składające się z Krajowych Punktów Kontaktowych oraz/lub ekspertów przez nie nominowanych. Obecnie na rzecz wdrażania Konwencji Karpackiej działa osiem tematycznych Grup Roboczych:

  • Grupa Robocza ds. ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej i krajobrazowej (Working Group on Conservation and Sustainable Use of Biological and Landscape Diversity)
  • Grupa Robocza ds. planowania przestrzennego
    (WG on Spatial Development)
  • Grupa Robocza ds. zrównoważonego rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich
    (Working Group on Sustainable Agriculture and Rural Development, SARD)
  • Grupa Robocza ds. zrównoważonego leśnictwa
    (WG on Sustainable Forest Management)
  • Grupa Robocza ds. zrównoważonego transportu, energetyki, przemysłu i infrastruktury
    (WG on Sustainable Industry, Energy, Transport and Infrastructure)
  • Grupa Robocza ds. zrównoważonej turystyki
    (WG on Sustainable Tourism)
  • Grupa Robocza ds. dziedzictwa kulturowego i wiedzy ludowej
    (WG on Cultural Heritage and Traditional Knowledge)
  • Grupa Robocza ds. przystosowania do zmian klimatu
    (WG on Adaptation to Climate Change)

Informacje o zakresie kompetencji (Terms of Reference), zadaniach oraz działalności Grup Roboczych Konwencji Karpackiej dostępne w języku angielskim na stronie Konwencji

Materiały dot. posiedzeń Grup Roboczych Konwencji Karpackiej dostępne w języku angielskim na stronie Konwencji

Począwszy od 2004 r. Konwencję Karpacką obsługuje Sekretariat, utworzony na podstawie art. 15 Konwencji, działający w biurze Programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska (United Nations Environment Programme, UNEP) w Wiedniu (UNEP Vienna – SCC, Secretariat of the Carpathian Convention). Sekretariat Konwencji Karpackiej współpracuje z Centrum UNEP/GRID-Warszawa i jest wspierany przez Akademię Europejską (EURAC) z Bolzano/Bozen. Sekretariat zapewnia komunikację pomiędzy wszystkimi Stronami, wspiera działalność różnych organów Konwencji, odpowiada za koordynację wdrażania Programu Pracy Konwencji (Programme of Work of the Convention), wspiera przygotowanie i realizację wspólnych projektów oraz przygotowuje materiały na spotkania Konferencji Stron i jej organów. Docelowo Sekretariat Konwencji Karpackiej powinien być zlokalizowany w obszarze stosowania konwencji. Swoje propozycje lokalizacji Stałego Sekretariatu Konwencji zgłosiły najpierw Rumunia (Braszów) i Ukraina (Czerniowce), następnie Słowacja (Bratysława), a w 2013 r. swoją propozycję zgłosiła również Polska (Rzeszów).

W ramach projektu Karpaty łączą – mechanizm konsultacji i współpracy dla wdrażania Konwencji Karpackiej wspierano działania międzynarodowych Grup Roboczych Konwencji Karpackiej właściwych dla spraw różnorodności biologicznej i krajobrazowej, planowania przestrzennego oraz dziedzictwa kulturowego Karpat.

      Fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa

W 2013 r. w Polsce miały miejsce dwa posiedzenia Grupy Roboczej ds. dziedzictwa kulturowego i wiedzy ludowej: w Krynicy (więcej informacji o spotkaniu w Krynicy w języku angielskim na stronie Konwencji) oraz w Orelcu (więcej informacji o spotkaniu w Orelcu w języku angielskim na stronie Konwencji) gdzie miejscem spotkania była wzniesiona ok. 1740 r. cerkiew greckokatolicka pw. Zaśnięcia św. Anny. Oba posiedzenia poświęcone były pracy nad proponowanym nowym protokołem tematycznym do Konwencji Karpackiej, mającym dotyczyć zachowania dziedzictwa kulturowego Karpat, którego projekt opracowano w ramach projektu Karpaty Łączą (aktualna wersja robocza Protokołu o dziedzictwie kulturowym do Ramowej Konwencji Karpackiej).

W 2014 r. w Kluszkowcach nad Jeziorem Czorsztyńskim miało miejsce pierwsze w historii Konwencji Karpackiej połączone posiedzenie dwóch grup roboczych, Grupy Roboczej ds. ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej i krajobrazowej oraz Grupy Roboczej ds. planowania przestrzennego (więcej informacji o spotkaniu w Kluszkowcach w języku angielskim na stronie Konwencji). Celem tego posiedzenia było osiągnięcie efektu synergii i zachęcenie obu grup roboczych do podejmowania wspólnych lub skoordynowanych działań, również z uwagi na fakt, że planowanie przestrzenne jest jednym z niezbędnych narzędzi ochrony różnorodności biologicznej i krajobrazowej (zobacz również: artykuł Planowanie przestrzenne dla wdrażania Konwencji Karpackiej). 

Protokół o zrównoważonym transporcie

Protokół o zrównoważonym transporcie do Ramowej Konwencji o ochronie i zrównoważonym rozwoju Karpat (Konwencji Karpackiej) został przyjęty podczas czwartego spotkania Konferencji Stron (COP4) Konwencji Karpackiej i podpisany przez cztery Strony Konwencji (Republikę Czeską, Rumunię, Republikę Serbii i Republikę Słowacką) dnia 26 września 2014 r. w Mikulovie (Republika Czeska). Rzeczpospolita Polska podpisała Protokół dnia 15 czerwca 2015 r. w Kijowie, Ukraina dnia 26 czerwca 2015 r., natomiast Węgry nie podpisały jak dotychczas tego Protokołu. Protokół został już ratyfikowany przez Republikę Słowacką, Polskę i Ukrainę.

Zgodnie z przyjętymi w Konwencji Karpackiej zasadami Protokół o zrównoważonym transporcie wejdzie w życie dziewięćdziesiątego dnia od daty złożenia Depozytariuszowi (którym tak samo jak w przypadku Konwencji jest Rząd Ukrainy) czwartego dokumentu ratyfikacji, zatwierdzenia, przyjęcia, lub przystąpienia. Z uwagi na powyższe, Protokół o zrównoważonym transporcie, który jak dotychczas został ratyfikowany tylko przez trzy Strony Konwencji, nie wszedł jeszcze w życie w stosunku do żadnej ze Stron Konwencji. 

Daty podpisania, ratyfikacji i wejścia w życie Protokołu o zrównoważonym transporcie do Konwencji Karpackiej: 

Państwo – Strona Konwencji

podpisanie

ratyfikacja

wejście w życie

Republika Czeska

26 września
2014

 

 

Rzeczpospolita Polska

15 czerwca
2015

6 listopada
2015 

 

Rumunia

26 września
2014

 

 

Republika Serbii

26 września
2014

 

 

Republika Słowacka

26 września
2014

1 maja
2015 

 

Ukraina

26 czerwca
2015

16 marca
2016 

 

Węgry

 

 

 

Oficjalny tekst Protokołu o zrównoważonym transporcie do Konwencji Karpackiej w języku polskim zostanie opublikowany w Dzienniku Ustaw.

więcej:

tekst Protokołu o zrównoważonym transporcie (dokument w języku angielskim)

Protocol on Sustainable Transport to the Framework Convention on the Protection and Sustainable Development of the Carpathians

Protokół o zrównoważonym transporcie do Ramowej Konwencji Karpackiej stanowi rozwinięcie i uszczegółowienie postanowień Art. 8 Konwencji (Zrównoważony transport i infrastruktura), zobowiązującego Strony Protokołu do działań na rzecz:

  • prowadzenia polityki planowania i rozwoju zrównoważonego transportu i infrastruktury, która będzie uwzględniać specyfikę środowiska terenów górskich, z uwzględnieniem potrzeb ochrony obszarów wrażliwych, różnorodności biologicznej i krajobrazowej oraz obszarów o szczególnym znaczeniu dla turystyki;
  • podjęcia współpracy zmierzającej do rozwoju zrównoważonych polityk transportowych, które zapewnią korzyści wynikające z mobilności i możliwości dojazdu w Karpatach, jednocześnie minimalizując szkodliwe oddziaływania na zdrowie ludzkie, krajobraz, rośliny, zwierzęta oraz ich siedliska, a także uwzględniając środki kształtowania popytu na zrównoważony transport na wszystkich etapach planowania transportu w Karpatach; 
  • współpracy w celu rozwijania modeli transportu przyjaznego dla środowiska w obszarach wrażliwych ekologicznie.

Celem Protokołu jest zacieśnienie i ułatwianie współpracy jego Stron na rzecz rozwoju zrównoważonego transportu towarowego i osobowego w Karpatach, w celu przyczynienia się do zrównoważonego rozwoju regionu przy jednoczesnym unikaniu, ograniczaniu, lub (tam, gdzie jest to konieczne) złagodzenia lub skompensowania negatywnego wpływu transportu i powiązanej z nim infrastruktury.

Art. 1 ust. 2 wymienia cele szczegółowe współpracy Stron w ramach wdrażania Protokołu:

  • uwzględnianie specyfiki środowiska obszarów górskich w politykach zrównoważonego transportu oraz powiązanym z nimi planowaniu i rozwoju infrastruktury;
  • rozwój zrównoważonych polityk transportu multimodalnego, zapewniających mobilność mieszkańców oraz możliwości dojazdu do obszarów miejskich, wiejskich, obszarów położonych z daleka od osiedli ludzkich, oraz do destynacji turystycznych;
  • ograniczenie negatywnych wpływów na zdrowie ludzkie i poprawa bezpieczeństwa transportu;
  • unikanie fragmentacji siedlisk naturalnych i pół-naturalnych powodowanej przez wszelkie rodzaje transportu i powiązaną z nimi infrastrukturę, oraz zachowanie i poprawa łączności ekologicznej w skali lokalnej, krajowej i makroregionalnej;
  • rozwój i promowanie przyjaznych dla środowiska modeli i systemów transportu, w szczególności w obszarach wrażliwych ekologicznie;
  • wdrażanie zrównoważonych systemów planowania transportu i zarządzania ruchem, oraz unikanie w miarę możliwości przekroczenia przepustowości ruchu tranzytowego w Karpatach;
  • zapewnienie infrastrukturalnej funkcjonalności sieci transportowej;
  • poprawa lub utrzymanie infrastruktury transportowej w celu zapewnienia jej wydajności, bezpieczeństwa, mobilności pasażerów i ładunków, oraz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.  

Protokół o zrównoważonym transporcie zobowiązuje jego Strony do podjęcia wspólnych działań we współpracy wszystkich Stron w skali całych Karpat, oraz przez poszczególne Strony na ich terytorium, w oparciu o odnośne przepisy prawa krajowego.

Merytoryczne postanowienia Protokołu o zrównoważonym transporcie dotyczą między innymi:

·         sieci infrastruktury transportowej i jej łączności (Art. 8)

·         transportu drogowego (Art. 9)

·         transportu kolejowego (Art. 10)

·         transportu wodnego (Art. 11)

·         transportu powietrznego (Art. 12)

·         transportu niezmotoryzowanego (Art. 13)

·         systemów zarządzania transportem (Art. 14)

·         standardów bezpieczeństwa transportu (Art. 15)

·         określania kosztów rzeczywistych różnych rodzajów transportu (Art. 16)

Każda ze Stron ma prawo przedłożyć projekty poprawek do Protokołu, ich przyjęcie wymaga jednomyślnej decyzji wszystkich Stron Protokołu, a ich wejście w życie podlega analogicznej jak w przypadku samego Protokołu procedurze ratyfikacji, zatwierdzenia lub przyjęcia poprawek we wszystkich Stronach. Każda ze Stron ma również prawo wypowiedzenia Protokołu, wówczas takie wypowiedzenie nabiera mocy sto osiemdziesiątego dnia od dnia otrzymania powiadomienia przez Depozytariusza, a dane państwo przestaje być związane postanowieniami Protokołu.

Do realizacji postanowień protokołu tematycznego do Ramowej Konwencji niezbędne jest zazwyczaj przyjęcie przez Strony Protokołu wspólnej międzynarodowej strategii / Strategicznego Planu Działań (SAP – ang. Strategic Action Plan) na rzecz jego wdrażania. Art. 17 ust. 4 Protokołu o zrównoważonym transporcie do Konwencji Karpackiej przewiduje opracowanie i przyjęcie przez Strony Strategicznego Planu Działań mającego na celu wdrażanie postanowień tego Protokołu. 

 

Planowanie przestrzenne dla wdrażania Konwencji Karpackiej

Współpraca stron Konwencji Karpackiej  (Dz.U. 2007 Nr 96 poz. 634) w dziedzinie planowania przestrzennego oraz uwzględnianie celów Konwencji w krajowych politykach Stron dotyczących planowania przestrzennego i rozwoju regionalnego mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia jej celów.

Głównym celem Konwencji jest prowadzenie przez państwa będące jej Stronami wszechstronnej polityki na rzecz ochrony i zrównoważonego rozwoju regionu karpackiego, dla poprawy jakości życia, wzmocnienia miejscowej gospodarki i społeczności lokalnych oraz zachowania walorów przyrodniczych, krajobrazowych i dziedzictwa kulturowego Karpat. Natomiast głównym celem planowania przestrzennego jest kształtowanie ładu i racjonalne użytkowanie przestrzeni i środowiska oraz zapewnienie warunków harmonijnego rozwoju społecznego i gospodarczego.

Zakres tematyczny Konwencji obejmuje m.in. zintegrowane podejście do gospodarowania zasobami ziemi (Art. 3), ochronę i zrównoważone użytkowanie różnorodności biologicznej i krajobrazowej (Art. 4), dziedzictwo kulturowe (Art. 11), zrównoważoną turystykę (Art. 9), rolnictwo i leśnictwo (Art. 7), polityki dotyczące zarządzania wodami dorzeczy (Art. 6), transportu i infrastruktury (Art. 8) oraz przemysłu i energii (Art. 10). Każdy z dotyczących powyższych dziedzin protokołów tematycznych do Ramowej Konwencji Karpackiej zawiera stosowne postanowienie o włączaniu celów danego protokołu do innych polityk sektorowych, w tym polityki planowania przestrzennego. Ponadto w Art. 2 ust. 2 lit. (e) Konwencja stanowi ogólną zasadę, że podejmując działania w dziedzinach wskazanych w Art. 4 – 13 Strony promować będą zintegrowane planowanie i gospodarowanie zasobami ziemi i wód.

Polityka przestrzenna, której głównym instrumentem jest planowanie przestrzenne, integruje i harmonizuje szereg wyżej wymienionych polityk sektorowych, uwzględniając uwarunkowania przyrodnicze, społeczne, gospodarcze i kulturowe obszaru objętego planowaniem.

Dlatego planowania przestrzennego nie należy postrzegać wyłącznie jako odrębnej dziedziny uregulowanej Konwencją, lecz przede wszystkim jako narzędzie służące do wdrażania postanowień Ramowej Konwencji oraz wszystkich jej protokołów tematycznych.

Planowania przestrzennego dotyczy bezpośrednio Art. 5 Konwencji Karpackiej, zgodnie z którym jej Strony prowadzić będą politykę planowania przestrzennego mającą na celu ochronę i zrównoważony rozwój Karpat, uwzględniającą szczególne uwarunkowania ekologiczne i społeczno-gospodarcze występujące w Karpatach i ich ekosystemach górskich oraz zapewniającą korzyści dla lokalnych mieszkańców (Art. 5 ust. 1).
Konwencja stanowi również, że podczas opracowywania polityki i programów zagospodarowania przestrzennego dla obszaru objętego Konwencją szczególna uwaga powinna być położona na infrastrukturę i usługi w zakresie transgranicznego transportu, energetyki i telekomunikacji; ochronę i zrównoważone użytkowanie zasobów naturalnych; spójność planów rozwoju miast i wsi na terenach przygranicznych; zapobieganie transgranicznym oddziaływaniom zanieczyszczeń; zintegrowane planowanie przestrzenne oraz oceny oddziaływania na środowisko (Art. 5 ust. 3).   

Szczególne znaczenie dla osiągania celów Konwencji Karpackiej ma współpraca transgraniczna właściwych jednostek administracji publicznej sąsiadujących ze sobą Stron w dziedzinie planowania przestrzennego obszarów przygranicznych. Art. 5 ust. 2 Konwencji stanowi, że Strony dążyć będą do koordynowania planowania przestrzennego na terenach przygranicznych przez opracowywanie transgranicznych i/lub regionalnych polityk i programów zagospodarowania przestrzennego oraz rozszerzanie i wspieranie współpracy między właściwymi instytucjami regionalnymi i lokalnymi. Dotyczący zrównoważonego rozwoju turystyki Art. 9 Konwencji zaleca opracowywanie skoordynowanych lub wspólnych planów zarządzania transgranicznymi lub przygranicznymi obszarami chronionymi oraz innymi terenami o walorach turystycznych (Art. 9 ust. 2).

Współpracy transgranicznej w dziedzinie planowania przestrzennego wymaga również wdrażanie protokołów tematycznych do Konwencji, np. postanowień Art. 16 Protokołu o ochronie i zrównoważonym użytkowaniu różnorodności biologicznej i krajobrazowej (Dz.U. 2010 Nr 90 poz. 591) dotyczącego konsultacji, harmonizacji i koordynacji środków podejmowanych na obszarach przygranicznych (np. w odniesieniu do transgranicznych obszarów chronionych lub naturalnych siedlisk zagrożonych gatunków położonych po obu stronach granicy państwowej); oraz postanowień Art. 20 Protokołu o zrównoważonej turystyce (Dz.U. 2013 poz. 682) dotyczących koordynacji planów zarządzania w zakresie rozwoju turystyki zrównoważonej lub opracowania wspólne ze Stroną sąsiadującą (lub Stronami sąsiadującymi) planów zarządzania dla obszarów przygranicznych w Karpatach.

Drugie Spotkanie Konferencji Stron (COP2) Konwencji Karpackiej w 2008 r. przyjęło decyzję (Decyzja COP2/2.5) wzywającą organy krajów karpackich właściwe do spraw planowania/zagospodarowania przestrzennego do kontynuowania współpracy w kwestiach istotnych dla planowania przestrzennego w celu osiągnięcia terytorialnej spójności regionu karpackiego.

Grupa Robocza Konwencji Karpackiej ds. planowania przestrzennego

Pierwsze Spotkanie Konferencji Stron (COP1) Konwencji Karpackiej w 2006 r. przyjęło decyzję (Decyzja COP1/11.4) o utworzeniu międzynarodowej Grupy Roboczej ds. planowania przestrzennego (Working Group on Spatial Planning, począwszy od 2011 r. określana w dokumentach Konwencji jako Working Group on Spatial Development). 

Jak dotychczas działania tej międzynarodowej Grupy podczas trzech spotkań (w latach 2008, 2011 i 2013), dotyczyły, zgodnie z jej aktualnym zakresem zadań, kwestii związanych z opracowaniem wspólnej makroregionalnej strategii dla Karpat, proponowanej do przyjęcia przez Unię Europejską (podobnej do przyjętej w 2015 r. makroregionalnej strategii UE na rzecz regionu alpejskiego, EUSALP).

Posiedzenia Grupy Roboczej Konwencji Karpackiej ds. planowania przestrzennego (Working Group on Spatial Development).
Zakres zadań Grupy Roboczej Konwencji Karpackiej ds. planowania przestrzennego.

Planowanie przestrzenne dla polskich Karpat

Podstawowym aktem prawnym regulującym proces gospodarowania przestrzenią w Polsce jest  ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2016, poz. 778), normująca zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki administracji publicznej różnych szczebli i określająca podział zadań i kompetencji w zakresie planowania przestrzeni.

Zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy (w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz stanowiących obowiązujące akty prawa miejscowego MPZP - miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego) należy do zadań własnych gminy (Art. 3 ust. 1), podczas gdy kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej w skali województwa (w tym uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego województwa) należy do zadań samorządu województwa (Art. 3 ust. 3).

W planie miejscowym określa się obowiązkowo (Art. 15. ust. 2) m.in. przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania (MPZP określa zatem funkcje oraz zasięg poszczególnych obszarów); zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego; zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego; oraz zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków obecnych na terytorium danej gminy.

Udział publiczny we wdrażaniu Konwencji Karpackiej

Dotychczasowy wkład mieszkańców Karpat w zrównoważony rozwój regionu podkreślony został już w preambule Konwencji Karpackiej 

 

Uznając, że Karpaty stanowią środowisko życia ludności miejscowej oraz doceniając wkład ludności miejscowej w rozwój zrównoważony pod względem społecznym, kulturowym i gospodarczym oraz w zachowanie wiedzy ludowej w Karpatach.

 

Udział publiczny we wdrażaniu postanowień Konwencji jest niezbędny przede wszystkim z uwagi na jej nadrzędne cele, wymienione w Art. 2 ust. 1, w tym poprawę jakości życia, wzmocnienie miejscowej gospodarki i społeczności lokalnych – czego nie można osiągnąć bez udziału lub wbrew woli mieszkańców Karpat. 

Udział społeczeństwa  i zaangażowanie zainteresowanych podmiotów są jedną z siedmiu zasad ogólnych wymienionych w Art. 2 Konwencji Karpackiej, stanowiących wytyczne nie tylko dla poszczególnych Stron czy organów Konwencji, ale również dla wszystkich organów, instytucji czy jednostek wdrażających jej postanowienia. Zasady te winny być stosowane dla osiągnięcia celów określonych w dalszej części Konwencji (tj. w artykułach od 4 do 13), zatem udział społeczeństwa i zaangażowanie zainteresowanych podmiotów winny być zapewnione przy wdrażaniu postanowień Konwencji we wszystkich określonych w niej dziedzinach.

Powołana wyżej ogólna zasada dotycząca udziału społeczeństwa jest dodatkowo wzmocniona postanowieniem Art. 13, ust. 2 zobowiązującym Strony Konwencji do prowadzenia polityki gwarantującej udział społeczeństwa w procesie podejmowania decyzji dotyczących ochrony i zrównoważonego rozwoju Karpat oraz wdrażania Konwencji.

Z uwagi na powyższe, każdy z tematycznych protokołów do Konwencji Karpackiej wymaga zapewnienia udziału publicznego we wdrażaniu jego postanowień. Postanowienia protokołów tematycznych do Ramowej Konwencji Karpackiej kierują się względami ekonomiki procesowej (czyli możliwością zapewnienia oczekiwanego rezultatu przy zastosowaniu możliwie najprostszych środków prawnych) wskazując wprost na władze regionalne i lokalne, jako główne podmioty, których zaangażowanie w proces wdrażania protokołów tematycznych ma służyć zapewnieniu udziału publicznego, oraz na istniejące struktury instytucjonalne, w ramach których ich zaangażowanie ma być realizowane.

Postanowienia protokołów tematycznych do Konwencji Karpackiej w żaden sposób nie ograniczają i nie zawężają kręgu podmiotów uprawnionych do uczestniczenia w procesie podejmowania decyzji w dziedzinach objętych poszczególnymi protokołami lub wdrażania działań wynikających z podjęcia takich decyzji. Zapewniają taki sam mandat czynnego udziału również innym zainteresowanym podmiotom lub społecznościom, które mogą posiadać istotny w danej dziedzinie interes faktyczny, publiczny bądź prawny, nie naruszając w ten sposób uprawnień zagwarantowanych prawem krajowym (lub w przypadku Stron Konwencji będących państwami członkowskimi UE – również prawem wspólnotowym) podmiotom innym niż umocowane prawem krajowym organy władz regionalnych bądź lokalnych.

Istotną rolę we wdrażaniu niektórych postanowień Konwencji Karpackiej i jej protokołów może mieć udział publiczny partnerów społecznych, w tym przede wszystkim właściwych merytorycznie organizacji pozarządowych oraz instytucji i środowisk naukowych.

Możliwą formą włączania jak najszerszego grona osób zainteresowanych są konsultacje społeczne na szczeblu regionalnym lub lokalnym. Obowiązujące w RP ustawy samorządowe dają podstawę prawną dla przeprowadzania konsultacji na terytorium gminy lub województwa, nie tylko w wypadkach przewidzianych ustawami, lecz również w sprawach uznane za ważne dla gminy lub województwa.

Na drugim spotkaniu w 2008 r. Konferencja Stron Konwencji Karpackiej ponowiła swoją wcześniejszą rekomendację dotyczącą ustanowienia i rozwoju mechanizmów krajowych przyczyniających się do wdrażania Konwencji Karpackiej, wskazując na potrzebę przeprowadzenia konsultacji społecznych w regionie, jako istotnej formy udziału publicznego w procesie wdrażania Konwencji.

Dalszy rozwój (opracowanie aktów wykonawczych do ramowej Konwencji, zwłaszcza krajowych planów działań) oraz wdrażanie Konwencji Karpackiej wymagają uwzględnienia opinii, aspiracji i potrzeb mieszkańców Karpat. Konieczny jest zatem udział społeczny w procesie rozwoju i wdrażania Konwencji, w tym konsultacje ze środowiskami lokalnymi – przewidziane w projekcie Karpaty łączą - mechanizm konsultacji i współpracy dla wdrażania Konwencji Karpackiej. Również z uwagi na to, że proces tworzenia związanych z Konwencją dokumentów krajowych (np. krajowych planów działań) dopiero się rozpoczyna, jest to więc najbardziej odpowiedni czas na konsultacje z mieszkańcami Karpat.

Zrównoważona gospodarka leśna w Konwencji Karpackiej

Fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa

Protokół o zrównoważonej gospodarce leśnej

Protokół o zrównoważonej gospodarce leśnej do Ramowej Konwencji o ochronie i zrównoważonym rozwoju Karpat (Konwencji Karpackiej) został przyjęty podczas trzeciego spotkania Konferencji Stron (COP3) Konwencji Karpackiej i podpisany przez sześć Stron Konwencji dnia 27 maja 2011 r. w Bratysławie. Rzeczpospolita Polska podpisała Protokół o zrównoważonej gospodarce leśnej dnia 8 września 2011 r. podczas XXI Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Zgodnie z przyjętymi w Konwencji Karpackiej zasadami Protokół o zrównoważonej gospodarce leśnej wszedł w życie dziewięćdziesiątego dnia od daty złożenia Depozytariuszowi (którym tak samo jak w przypadku Konwencji jest Rząd Ukrainy) czwartego dokumentu ratyfikacji, zatwierdzenia, przyjęcia, lub przystąpienia. Protokół o zrównoważonej gospodarce leśnej do Konwencji Karpackiej wszedł w życie dnia 21 października 2013 r. w stosunku do Republiki Czeskiej, Rumunii, Republiki Słowackiej i Ukrainy. Kolejnymi Stronami Protokołu stały się Węgry (w listopadzie 2013 r.) oraz Republika Serbii (w 2015 r.). 

Daty podpisania, ratyfikacji i wejścia w życie Protokołu o zrównoważonej gospodarce leśnej do Konwencji Karpackiej

Państwo – Strona Konwencji

podpisanie

ratyfikacja

wejście w życie

Republika Czeska

27 maja
2011

23 stycznia
2012

21 października
2013

Rzeczpospolita Polska

8 września
2011

 

 

Rumunia

27 maja
2011

9 kwietnia
2013

21 października
2013

Republika Serbii

27 maja
2011

1 kwietnia
2015 

30 czerwca
2015 

Republika Słowacka

27 maja
2011

2 marca
2013

21 października
2013

Ukraina

27 maja
2011

16 października
2012

21 października
2013

Węgry

27 maja
2011

12 czerwca
2013

6 listopada
2013

Z uwagi na to, że Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała dotychczas Protokołu o zrównoważonej gospodarce leśnej do Konwencji Karpackiej – nie jest dostępny jego oficjalny tekst w języku polskim, opublikowany w Dzienniku Ustaw.

Więcej:

  • obowiązujący tekst Protokołu o zrównoważonej gospodarce leśnej (Protocol on Sustainable Forest Management – dokument w języku angielskim)
    Protocol on Sustainable Forest Management to the Framework Convention on the Protection and Sustainable Development of the Carpathians (pobierz)


Protokół o zrównoważonej gospodarce leśnej do Ramowej Konwencji Karpackiej stanowi rozwinięcie i uszczegółowienie postanowień dotyczących leśnictwa ustępów 3-6 Art. 7 Konwencji („Zrównoważone rolnictwo i leśnictwo”), zobowiązującego Strony Protokołu do działań na rzecz zrównoważonego gospodarowania i ochrony lasów karpackich przynoszących korzyści obecnemu i przyszłym pokoleniom, m.in. przez stosowanie zrównoważonych praktyk w gospodarce leśnej na terenach górskich w Karpatach, tworzenie odpowiedniej wielkości i ilości obszarów chronionych w lasach naturalnych (zwłaszcza pierwotnych), oraz stosowanie przyjaznych dla środowiska działań w leśnictwie zapewniających odpowiednie zatrzymywanie wody opadowej na terenach górskich w celu skuteczniejszego zapobiegania powodziom.

Celem Protokołu jest koordynacja i harmonizacja działań jego Stron oraz ich współpraca na rzecz wdrażania postanowień ww. artykułu Konwencji. Protokół o zrównoważonej gospodarce leśnej zobowiązuje jego Strony do podjęcia wspólnych działań we współpracy wszystkich Stron w skali całych Karpat, oraz przez poszczególne Strony na ich terytorium, w oparciu o odnośne przepisy prawa krajowego.

Merytoryczne postanowienia Protokołu o zrównoważonej gospodarce leśnej dotyczą między innymi:

  • zapewnienia funkcji produkcyjnych lasów i ich roli w rozwoju obszarów wiejskich (Art. 9);
  • identyfikacji i ochrony lasów naturalnych, zwłaszcza lasów dziewiczych (Art. 10);
  • gospodarki leśnej na obszarach chronionych (Art. 11);
  • wzmocnienia ochronnych funkcji lasów (Art. 12);
  • promowania odtwarzania lasów zbliżonych do naturalnych (Art. 13);
  • wzmocnienia roli sektora leśnego w łagodzeniu zmian klimatu, ograniczenia zagrożeń i łagodzenia skutków (Art. 14);
  • wzmocnienia społecznych funkcji lasów (Art. 15);
  • zarządzania dziką przyrodą i harmonizacji polityki dotyczącej sieci ekologicznych oraz celów i środków gospodarki leśnej (Art. 16);
  • kompatybilnych systemów monitoringu i informacji (Art. 17);
  • koordynacji badań naukowych i wymiany informacji (Art. 18).

Ponadto, Protokół o zrównoważonej gospodarce leśnej przewiduje działania i współpracę jego Stron m.in. na rzecz:

  • utrzymania lub zwiększenia lesistości;
  • właściwego wykorzystania drewna jako przyjaznego dla środowiska, odnawialnego surowca;
  • działania na rzecz zrównoważonego użytkowania innych niż drewno produktów leśnych;
  • poprawy zdrowia i żywotności lasów;
  • lepszej ochrony i zrównoważonego użytkowania elementów różnorodności biologicznej w lasach;
  • promowania dziedzictwa kulturowego lasów;
  • udziału regionalnych i lokalnych władz i społeczności w gospodarce leśnej;
  • identyfikacji, rozwoju i stosowania odpowiednich systemów płatności za dostarczane przez lasy dobra i usługi ekologiczne;
  • wzmacniania dobrego zarządzania sektorem leśnym i egzekwowania prawa leśnego, ze szczególnym uwzględnieniem zwalczania nielegalnego pozyskiwania drewna i związanego z nim handlu;
  • identyfikacji, rozwoju i wdrażania najlepszych praktyk gospodarki leśnej i hodowli lasów zbliżonych do naturalnych.

Każda ze Stron ma prawo przedłożyć projekty poprawek do Protokołu, ich przyjęcie wymaga jednomyślnej decyzji wszystkich Stron Protokołu, a ich wejście w życie podlega analogicznej jak w przypadku samego Protokołu procedurze ratyfikacji, zatwierdzenia lub przyjęcia poprawek we wszystkich Stronach. Każda ze Stron ma również prawo wypowiedzenia Protokołu, wówczas takie wypowiedzenie nabiera mocy sto osiemdziesiątego dnia od dnia otrzymania powiadomienia przez Depozytariusza, a dane państwo przestaje być związane postanowieniami Protokołu.

Do realizacji postanowień protokołu tematycznego do Ramowej Konwencji niezbędne jest zazwyczaj przyjęcie przez Strony Protokołu wspólnej międzynarodowej strategii / Strategicznego Planu Działań (SAP – ang. Strategic Action Plan) na rzecz jego wdrażania. Zgodnie z Art. 20 ust. 4 Protokołu o zrównoważonej gospodarce leśnej do Konwencji Karpackiej - Strategiczny Plan Działań mający na celu wdrażanie postanowień tego Protokołu został przyjęty w 2014 r. (Decyzja COP4/4 ust.2) na najbliższe 12 lat.

Więcej:
Tekst międzynarodowego Strategicznego Planu Działań na rzecz wdrażania Protokołu o zrównoważonej gospodarce leśnej (Strategic Action Plan for the Implementation of the Protocol on Sustainable Forest Management – dokument w języku angielskim) (pobierz)

 

Ramowy charakter Konwencji

Konwencja Karpacka zgodnie ze swoją pełną nazwą (Ramowa Konwencja o ochronie i zrównoważonym rozwoju Karpat) ma charakter ramowy, co pozwala na stopniowe dostosowywanie i prowadzenie przez jej Strony, zgodnie z Art. 2 ust. 1, wszechstronnej polityki na rzecz ochrony i zrównoważonego rozwoju regionu karpackiego, dzięki uwzględnieniu celów i postanowień Konwencji w politykach sektorowych poszczególnych Stron. Sprzyja to ponadto zastosowaniu zintegrowanego podejścia do gospodarowania zasobami Ziemi oraz do ochrony przyrodniczego i kulturowego dziedzictwa Karpat jako zasobów, które mogą być wykorzystane na rzecz zrównoważonego rozwoju regionu. 

Jednak, z uwagi na ramowy charakter Konwencji Karpackiej i stopień ogólności jej zapisów, wdrażanie Konwencji wymaga uprzedniego przyjęcia odpowiednich powiązanych z nią dokumentów wykonawczych - tematycznych protokołów, dotyczących poszczególnych dziedzin objętych Konwencją.

Celem przyjęcia protokołów tematycznych do ramowej konwencji jest rozwinięcie jej ogólnych postanowień, przez określenie priorytetów, zakresu współpracy oraz szczegółowych zobowiązań Rządów umawiających się Stron w poszczególnych dziedzinach objętych ramową konwencją. Zgodnie z Art. 18 ust. 1. Konwencji każda ze Stron Konwencji może przedłożyć pozostałym Stronom projekty protokołów tematycznych do Konwencji. Protokoły tematyczne do ramowej konwencji mają taki sam jak sama konwencja status wiążących jego Strony aktów prawa międzynarodowego. Z uwagi na powyższe, jej protokoły tematyczne wymagają wspólnego opracowania propozycji tekstu, przeprowadzenia oficjalnych negocjacji na szczeblu międzynarodowym oraz wewnętrznych uzgodnień międzyresortowych w poszczególnych krajach, a następnie oficjalnego przyjęcia Protokołu, jego podpisania i ratyfikacji przez poszczególne jego Strony, w sposób określony ich prawem wewnętrznym. Protokoły tematyczne są przyjmowane i podpisywane na kolejnych sesjach (spotkaniach) Konferencji Stron. Zgodnie z przyjętymi dla Konwencji Karpackiej zasadami protokół tematyczny wchodzi w życie dziewięćdziesiątego dnia od daty złożenia Depozytariuszowi (którym w przypadku Konwencji Karpackiej jest Rząd Ukrainy) czwartego dokumentu ratyfikacji, zatwierdzenia, przyjęcia, lub przystąpienia.

Zatem do wejścia w życie protokołu tematycznego do Konwencji Karpackiej niezbędna jest jego ratyfikacja w co najmniej czterech Stronach, które uprzednio ten protokół przyjęły i podpisały. Oczywiście protokół taki wchodzi wówczas w życie wyłącznie na obszarze określonym geograficznym zasięgiem stosowania Konwencji wyłącznie na terytorium państw, które go ratyfikowały i stały się w ten sposób jego pełnoprawnymi Stronami. Po ratyfikacji protokołu przez którąkolwiek z następnych Stron Konwencji protokół wchodzi w stosunku do niej w życie dziewięćdziesiątego dnia od daty złożenia przez tą Stronę Depozytariuszowi dokumentu ratyfikacji, zatwierdzenia, przyjęcia, lub przystąpienia.

Stroną protokołu tematycznego do Konwencji może stać się tylko państwo będące Stroną Konwencji. Strony protokołu mają prawo przedłożenia pozostałym Stronom propozycji poprawek do treści protokołu, których przyjęcie wymaga jednomyślnej decyzji wszystkich Stron Protokołu, a ich wejście w życie podlega analogicznej jak w przypadku samego protokołu procedury ratyfikacji, zatwierdzenia lub przyjęcia poprawek. Strony protokołu mają również prawo wypowiedzenia protokołu, wówczas takie wypowiedzenie nabiera mocy sto osiemdziesiątego dnia od dnia otrzymania powiadomienia przez Depozytariusza.

Zgodnie z Art.91 ust.1. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej protokoły tematyczne do ramowej Konwencji Karpackiej, mające status umów międzynarodowych, stają się po ich ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw częścią krajowego porządku prawnego i są bezpośrednio stosowane, o ile ich stosowanie nie jest uzależnione od wydania ustawy.

Do chwili obecnej przyjęto pięć protokołów tematycznych do ramowej Konwencji Karpackiej:

Rzeczpospolita Polska ratyfikowała dotychczas trzy spośród ww. protokołów tematycznych do ramowej Konwencji Karpackiej. Protokoły dotyczące różnorodności biologicznej oraz turystyki weszły już w życie na obszarze stosowania Konwencji w Polsce i zostały ogłoszone w Dzienniku Ustaw – stanowią zatem część polskiego krajowego porządku prawnego. Protokół o zrównoważonej gospodarce leśnej jest obecnie w trakcie procedury ratyfikacji przez Rzeczpospolitą Polską. Przyjęty dnia 26 września 2014 r. Protokół o zrównoważonym transporcie został podpisany przez Rzeczpospolitą Polską dnia 15 czerwca 2015 r. a następnie ratyfikowany dnia 6 listopada 2015 r., lecz nie wszedł jeszcze w życie w stosunku do którejkolwiek ze Stron Konwencji. 

Po Trzecim Spotkaniu Konferencji Stron (COP3) Konwencji Karpackiej rozpoczęto prace nad projektem kolejnego protokołu tematycznego do Konwencji Karpackiej, dotyczącego zachowania i promowania karpackiego dziedzictwa kulturowego. 

Nie wszystkie dziedziny objęte ramową Konwencją Karpacką doczekały się w ciągu pierwszych siedmiu lat od daty jej wejścia w życie szczegółowego uregulowania w drodze odrębnych umów międzynarodowych – protokołów tematycznych do ramowej Konwencji. Należy zatem podkreślić, że proces wdrażania Konwencji Karpackiej nie jest jeszcze w pełni przygotowany od strony legislacyjnej na szczeblu międzynarodowym, z uwagi na to, że formalny proces konstytuowania się jej dokumentów wykonawczych (np. protokołów tematycznych) nie został jeszcze zakończony. Z uwagi na powyższe - w wielu objętych Konwencją dziedzinach brak jest jeszcze szczegółowych uregulowań prawnych, określających jakie działania mają zostać podjęte w ramach poszczególnych polityk sektorowych na rzecz osiągnięcia celów ogólnych Konwencji.

Ponadto, wdrażanie postanowień protokołu tematycznego wymaga z reguły przyjęcia przez Strony Protokołu stosownego międzynarodowego strategicznego planu działań (Strategic Action Plan, SAP) lub strategii w danej dziedzinie. W odróżnieniu od Konwencji czy jej protokołów tematycznych - SAP lub strategia nie ma charakteru aktu prawnego wiążącego Strony, nie wymaga zatem podpisania i ratyfikacji, dokument tego typu jest przyjmowany na mocy decyzji Konferencji Stron. Jak dotychczas w ramach procesu Konwencji Karpackiej przyjęto dwa strategiczne plany działań: w 2011 r. na rzecz realizacji postanowień Protokołu o ochronie i zrównoważonym użytkowaniu różnorodności biologicznej i krajobrazowej (Decyzja COP3/1 ust.1) oraz w 2014 r. na rzecz realizacji postanowień Protokołu o zrównoważonej gospodarce leśnej (Decyzja COP4/4 ust.2), oba na okres 12 lat od daty przyjęcia. W 2014 r. przyjęto również Strategię na rzecz rozwoju zrównoważonej turystyki w Karpatach (Decyzja COP4/6 ust.3) na okres 10 lat (tj. do 2024 r.). Wdrażanie zapisów międzynarodowych strategicznych planów działań lub strategii zależne jest przede wszystkim od aktualnych priorytetów Stron Protokołu oraz dostepności środków finansowych na realizację działań wymienionych w tych dokumentach. 

Poniżej prezentujemy schemat poszczególnych etapów wdrażania Konwencji Karpackiej w skali międzynarodowej.

Protokoły tematyczne i strategiczne plany działań lub strategie na rzecz ich wdrażania stanowią prawną podstawę do współpracy Stron w danej dziedzinie, oraz podejmowania przewidzianych tymi dokumentami działań, zarówno w skali międzynarodowej (w ramach międzynarodowych grup roboczych, konsorcjów projektowych i partnerstw strategicznych) jak i na terytorium poszczególnych Stron Protokołu.

Wdrażanie Konwencji

Konwencja Karpacka zgodnie ze swoją pełną nazwą (Ramowa Konwencja o ochronie i zrównoważonym rozwoju Karpat) ma charakter ramowy, co pozwala na stopniowe dostosowywanie i prowadzenie przez jej Strony, zgodnie z Art. 2 ust. 1, wszechstronnej polityki na rzecz ochrony i zrównoważonego rozwoju regionu karpackiego, dzięki uwzględnieniu celów i postanowień Konwencji w politykach sektorowych poszczególnych Stron. Sprzyja to ponadto zastosowaniu zintegrowanego podejścia do gospodarowania zasobami Ziemi oraz do ochrony przyrodniczego i kulturowego dziedzictwa Karpat jako zasobów, które mogą być wykorzystane na rzecz zrównoważonego rozwoju regionu. 

Więcej informacji o Konwencji Karpackiej: 

 

Zrównoważona turystyka w Konwencji Karpackiej

Fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa

Protokół o zrównoważonej turystyce do Konwencji Karpackiej

Protokół o zrównoważonej turystyce do Ramowej Konwencji o ochronie i zrównoważonym rozwoju Karpat (Konwencji Karpackiej) został przyjęty podczas trzeciego spotkania Konferencji Stron (COP3) Konwencji Karpackiej i podpisany przez cztery Strony Konwencji dnia 27 maja 2011 r. w Bratysławie. Rzeczpospolita Polska podpisała Protokół o zrównoważonej turystyce dnia 8 września 2011 r. podczas XXI Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Zgodnie z przyjętymi w Konwencji Karpackiej zasadami Protokół o zrównoważonej turystyce wszedł w życie dziewięćdziesiątego dnia od daty złożenia Depozytariuszowi (którym tak samo jak w przypadku Konwencji jest Rząd Ukrainy) czwartego dokumentu ratyfikacji, zatwierdzenia, przyjęcia, lub przystąpienia. Protokół o zrównoważonej turystyce wszedł w życie dnia 29 kwietnia 2013 r. w stosunku do czterech pierwszych jego Stron (Republika Czeska, Rzeczpospolita Polska, Republika Słowacka, Węgry), będących państwami Grupy Wyszehradzkiej (V4).

Daty podpisania, ratyfikacji i wejścia w życie Protokołu o zrównoważonej turystyce do Konwencji Karpackiej: 

Państwo – Strona Konwencji

podpisanie

ratyfikacja

wejście w życie

Republika Czeska

27 maja
2011

7 lutego
2012

29 kwietnia
2013

Rzeczpospolita Polska

8 września
2011

19 września
2012

29 kwietnia
2013

Rumunia

27 maja
2011

13 sierpnia
2014

11 listopada
2014

Republika Serbii

27 maja
2011

1 kwietnia
2015

30 czerwca
2015

Republika Słowacka

27 maja
2011

13 lutego
2012

29 kwietnia
2013

Ukraina

 22 lutego 

2017

4 maja 

2017 

20 czerwca 

2017 

Węgry

24 maja
2012

26 lipca
2012

29 kwietnia
2013

W 2014 r. Protokół o zrównoważonej turystyce został ratyfikowany przez Rumunię, w 2015 r. przez Republikę Serbii, a w 2017 r. do Protokołu przystąpiła Ukraina (która nie była jego sygnatariuszem). Począwszy od 20 czerwca 2017 r. Protokół o zrównoważonej turystyce będzie obowiązywał już we wszystkich państwach będących Stronami Konwencji Karpackiej. 

Rada Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej dnia 19 września 2012 r. udzieliła zgody na związanie Rzeczypospolitej Polskiej Protokołem o zrównoważonej turystyce, wszedł on w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej dnia 29 kwietnia 2013 r.

Protokół o zrównoważonej turystyce do Ramowej Konwencji Karpackiej jest aktem prawa międzynarodowego, którym związała się Rzeczpospolita Polska i zgodnie z Art. 9 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej winien być przestrzegany. Zgodnie z Art. 91 ust.1. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw dnia 14 czerwca 2013 r. (Dz.U. 2013 poz. 682) Protokół o zrównoważonej turystyce stał się częścią krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowany.

więcej:

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
    Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997 Nr 78, poz. 483)

  • obowiązujący tekst Protokołu o zrównoważonej turystyce (w języku polskim)
    Protokół o zrównoważonej turystyce do Ramowej Konwencji o ochronie i zrównoważonym rozwoju Karpat (Dz.U. 2013 poz. 682
  • Oświadczenie Rządowe w sprawie związania Rzeczypospolitej Polskiej Protokołem o zrównoważonej turystyce
    Oświadczenie Rządowe z dnia 13 maja 2013 r. w sprawie związania Rzeczypospolitej Polskiej Protokołem o zrównoważonej turystyce do Ramowej Konwencji o ochronie i zrównoważonym rozwoju Karpat, sporządzonym w Bratysławie dnia 27 maja 2011 r. (Dz.U. 2013 poz. 683

Na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej Protokół o zrównoważonej turystyce do Ramowej Konwencji Karpackiej stosuje się do tego samego co Konwencja obszaru 18 612,48 km2 (ok. 6 % powierzchni lądowej kraju) położonego w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim.

Protokół o zrównoważonej turystyce do Ramowej Konwencji Karpackiej stanowi rozwinięcie i uszczegółowienie postanowień Art. 9 Konwencji, zobowiązującego Strony Protokołu do podjęcia środków i współpracy na rzecz promowania zrównoważonej turystyki w Karpatach, przynoszącej korzyści ludności miejscowej, opartej na wyjątkowym charakterze przyrody, krajobrazu i dziedzictwa kulturowego Karpat; oraz promowania współpracy transgranicznej w tym zakresie.

Celem Protokołu jest koordynacja i harmonizacja działań jego Stron oraz ich współpraca na rzecz wdrażania postanowień ww. artykułu Konwencji. Protokół o zrównoważonej turystyce zobowiązuje jego Strony do podjęcia wspólnych działań we współpracy wszystkich Stron w skali całych Karpat, oraz przez poszczególne Strony na ich terytorium, w oparciu o odnośne przepisy prawa krajowego.

Merytoryczne postanowienia Protokołu o zrównoważonej turystyce dotyczą między innymi:

  • promowania regionu karpackiego jako kierunku turystyki zrównoważonej (Art. 8 Protokołu)
  • rozwoju, promowania i marketingu karpackich regionalnych produktów, usług i pakietów turystyki zrównoważonej (Art. 9)
  • zapewniania wspólnych, wysokich standardów jakościowych w zakresie rozwoju turystyki zrównoważonej w Karpatach (Art. 10)
  • zwiększania udziału turystyki w zrównoważonym rozwoju gospodarki lokalnej na terenie Karpat (Art. 11)
  • zarządzania ruchem turystycznym w Karpatach z korzyścią dla środowiska i dla zrównoważonego lokalnego rozwoju gospodarczego obszarów mniej wrażliwych ekologicznie, mniej rozwiniętych i mniej wykorzystywanych przez turystykę, lecz mających wystarczający potencjał umożliwiający wchłonięcie i przyjęcie części ruchu turystycznego (Art. 12)
  • zwiększania wkładu turystyki w ochronę przyrody i zrównoważone wykorzystanie różnorodności biologicznej i krajobrazowej Karpat (Art. 13)
  • zwiększania wkładu turystyki w zrównoważoną gospodarkę rolną na terenie Karpat (Art. 14)
  • zwiększania wkładu turystyki w zrównoważoną gospodarkę leśną w Karpatach (Art. 15)
  • planowania i zrównoważonego rozwoju transportu i infrastruktury turystycznej na terenie Karpat (Art. 16)
  • zwiększania wkładu turystyki w zachowanie i promocję dziedzictwa kulturowego i tradycyjnej wiedzy lokalnych społeczności Karpat (Art. 17)
  • zwiększania wkładu turystyki w edukację społeczeństwa i budowanie społecznej świadomości zagadnień zrównoważonego rozwoju (Art. 18)
  • promowania współpracy transgranicznej w zakresie rozwoju turystyki zrównoważonej w Karpatach (Art. 20)

Każda ze Stron ma prawo przedłożyć projekty poprawek do Protokołu, ich przyjęcie wymaga jednomyślnej decyzji wszystkich Stron Protokołu, a  ich wejście w życie podlega analogicznej jak w przypadku samego Protokołu procedurze ratyfikacji, zatwierdzenia lub przyjęcia poprawek we wszystkich Stronach. Każda ze Stron ma również prawo wypowiedzenia Protokołu, wówczas takie wypowiedzenie nabiera mocy sto osiemdziesiątego dnia od dnia otrzymania powiadomienia przez Depozytariusza, a dane państwo przestaje być związane postanowieniami Protokołu.

Do realizacji postanowień protokołu tematycznego do Ramowej Konwencji niezbędne jest zazwyczaj przyjęcie przez Strony Protokołu wspólnej międzynarodowej strategii / Strategicznego Planu Działań (SAP – ang. Strategic Action Plan) na rzecz jego wdrażania. Zgodnie z Art. 27 ust. 3 Protokołu o zrównoważonej turystyce na 4. Spotkaniu Konfrencji Stron Konwencji Karpackiej w 2014 r. przyjęto Strategię na rzecz rozwoju zrównoważonej turystyki w Karpatach (Decyzja COP4/6 ust.3) na okres najbliższych 10 lat (tj. do 2024 r.), która towarzyszyć będzie realizacji tego Protokołu.

W ramach projektu Karpaty łączą – mechanizm konsultacji i współpracy dla wdrażania Konwencji Karpackiej opracowano strategię zrównoważonego rozwoju turystyki dla gmin położonych na wybranym obszarze Beskidu Niskiego i równoległego pasa pogórzy położonego w województwach małopolskim i podkarpackim. Działanie to postrzegane jest jako projekt pilotażowy dla wdrażania postanowień Protokołu o zrównoważonej turystyce w polskiej części Karpat.

Dokumenty:

Tekst Protokołu o zrównoważonej turystyce

Różnorodność biologiczna w Konwencji Karpackiej

Fot. Centrum UNEP/GRID-Warszawa

Protokół o ochronie i zrównoważonym użytkowaniu różnorodności biologicznej i krajobrazowej do Konwencji Karpackiej

Protokół o ochronie i zrównoważonym użytkowaniu różnorodności biologicznej i krajobrazowej (nazywany skrótowo Protokołem o bioróżnorodności) do Ramowej Konwencji o ochronie i zrównoważonym rozwoju Karpat (Konwencji Karpackiej) został przyjęty podczas drugiego spotkania Konferencji Stron (COP2) Konwencji i podpisany przez pięć Stron Konwencji dnia 19 czerwca 2008 r. w Bukareszcie.

Protokół o bioróżnorodności jest pierwszym przyjętym, podpisanym i ratyfikowanym protokołem tematycznym do Konwencji Karpackiej. Protokół ten został przyjęty w niespełna dwa i pół roku od dnia wejścia w życie Ramowej Konwencji Karpackiej (4 stycznia 2006 r.). Projekt tekstu Protokołu o bioróżnorodności, który stał się następnie przedmiotem negocjacji międzynarodowych, został przygotowany po stronie polskiej w 2007 r.

Zgodnie z przyjętymi w Konwencji Karpackiej zasadami Protokół o bioróżnorodności wszedł w życie dziewięćdziesiątego dnia od daty złożenia Depozytariuszowi (którym tak samo jak w przypadku Konwencji jest Rząd Ukrainy) czwartego dokumentu ratyfikacji, zatwierdzenia, przyjęcia, lub przystąpienia. Protokół o bioróżnorodności wszedł w życie dnia 28 kwietnia 2010 r. w stosunku do czterech pierwszych jego Stron (Republika Czeska, Rzeczpospolita Polska, Ukraina, Węgry).

Daty podpisania, ratyfikacji i wejścia w życie Protokołu o ochronie i zrównoważonym użytkowaniu różnorodności biologicznej i krajobrazowej do Konwencji Karpackiej: 

Państwo – Strona Konwencji

podpisanie

ratyfikacja

wejście w życie

Republika Czeska

19 czerwca
2008

1 lipca
2009

28 kwietnia
2010

Rzeczpospolita Polska

19 czerwca
2008

9 grudnia
2009

28 kwietnia
2010

Rumunia

19 czerwca
2008

13 lipca
2010

20 lutego
2011

Republika Serbii

19 czerwca
2008

13 stycznia
2013

4 lipca
2013

Republika Słowacka

18 czerwca
2009

30 marca
2011

3 sierpnia
2011

Ukraina

19 czerwca
2008

4 września
2009

28 kwietnia
2010

Węgry

11 czerwca
2009

2 grudnia
2009

28 kwietnia
2010


Rzeczpospolita Polska ratyfikowała Protokół o bioróżnorodności dnia 9 grudnia 2009 r., wszedł on w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej dnia 28 kwietnia 2010 r.

Protokół o bioróżnorodności do Ramowej Konwencji Karpackiej jest aktem prawa międzynarodowego, którym związała się Rzeczpospolita Polska i zgodnie z Art. 9 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej winien być przestrzegany. Zgodnie z Art. 91 ust.1. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw dnia 27 maja 2010 r. (Dz.U. 2010 Nr 90 poz. 591) Protokół o bioróżnorodności stał się częścią krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowany.

Więcej informacji nt. obowiązujących w Polsce dokumentów związanych z tym Protokołem:

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
    Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997 Nr 78, poz. 483)

  • obowiązujący tekst Protokołu o ochronie i zrównoważonym użytkowaniu różnorodności biologicznej i krajobrazowej (w języku polskim)
    Protokół o ochronie i zrównoważonym użytkowaniu różnorodności biologicznej i krajobrazowej do Ramowej Konwencji o ochronie i zrównoważonym rozwoju Karpat, sporządzonej w Kijowie dnia 22 maja 2003 r., sporządzony w Bukareszcie dnia 19 czerwca 2008 r. (Dz.U. 2010 Nr 90, poz. 591)

  • Oświadczenie Rządowe w sprawie mocy obowiązującej Protokołu o ochronie i zrównoważonym użytkowaniu różnorodności biologicznej i krajobrazowej
    Oświadczenie rządowe z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie mocy obowiązującej Protokołu o ochronie i zrównoważonym użytkowaniu różnorodności biologicznej i krajobrazowej do Ramowej Konwencji o ochronie i zrównoważonym rozwoju Karpat, sporządzonej w Kijowie dnia 22 maja 2003 r., sporządzonego w Bukareszcie dnia 19 czerwca 2008 r. (Dz.U. 2010 Nr 90, poz. 592

Na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej Protokół o ochronie i zrównoważonym użytkowaniu różnorodności biologicznej i krajobrazowej do Ramowej Konwencji Karpackiej stosuje się do tego samego co Konwencja obszaru 18 612,48 km2 (ok. 6 % powierzchni lądowej kraju) położonego w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim.

W latach 2009-2013 Protokół o bioróżnorodności był sukcesywnie ratyfikowany przez kolejne Strony Konwencji, stające się w ten sposób pełnoprawnymi Stronami tego Protokołu. Od dnia 4 lipca 2013 r. Protokół o bioróżnorodności obowiązuje już we wszystkich siedmiu państwach regionu karpackiego.

Jest to o tyle istotne, że realizacja zakładanych w Protokole celów w skali całych Karpat nie byłaby możliwa, gdyby którekolwiek państwo będące Stroną Konwencji nie wdrażało jego postanowień i nie współpracowało z pozostałymi Stronami w dziedzinach, których dotyczy Protokół.

Ratyfikację Protokołu o bioróżnorodności do Konwencji Karpackiej przez wszystkie jej Strony w ciągu zaledwie pięciu lat od daty jego podpisania należy uznać za sukces również w świetle dotychczasowych doświadczeń z wdrażania Ramowej Konwencji o Ochronie Alp. Dotyczący zagadnień ochrony przyrody i krajobrazu Alp tematyczny Protokół Conservation of nature and the countryside, a zatem mający kluczowe znaczenie dla osiągnięcia głównego celu Konwencji Alpejskiej, podpisany przez większość jej Stron już w grudniu 1994 r. (czyli jeszcze przed wejściem w życie samej Konwencji Alpejskiej w 1995 r.) nie został jeszcze ratyfikowany przez wszystkie Strony Konwencji. Jedynym protokołem do Konwencji Alpejskiej (spośród dziesięciu dotychczas podpisanych przez państwa alpejskie) ratyfikowanym przez wszystkie jej Strony jest specjalny protokół dodatkowy, podpisany również w grudniu 1994 r., na mocy którego Stroną Konwencji Alpejskiej w 1999 r. stało się Księstwo Monako.

Protokół o ochronie i zrównoważonym użytkowaniu różnorodności biologicznej i krajobrazowej do Ramowej Konwencji Karpackiej stanowi rozwinięcie i uszczegółowienie postanowień Art. 4 Konwencji. Celem Protokołu jest koordynacja i harmonizacja działań jego Stron oraz ich współpraca na rzecz wdrażania postanowień ww. artykułu Konwencji. Protokół o bioróżnorodności zobowiązuje jego Strony do podjęcia wspólnych działań we współpracy wszystkich Stron w skali całych Karpat, oraz przez poszczególne Strony na ich terytorium, w oparciu o odnośne przepisy prawa krajowego.

Merytoryczne postanowienia Protokołu o bioróżnorodności dotyczą:

  • ochrony, utrzymania, odtwarzania i zrównoważonego użytkowania siedlisk naturalnych i półnaturalnych (Art. 8 Protokołu), oraz odtwarzania siedlisk zdegradowanych (Art. 10) istotnych dla osiągnięcia celów Protokołu 
  • zapewnienia ciągłości i wzajemnej spójności pomiędzy naturalnymi i półnaturalnymi siedliskami oraz tworzenia sieci ekologicznej w Karpatach (Art. 9)
  • ochrony i zrównoważonego użytkowania gatunków rodzimej flory i fauny Karpat (Art. 11), w tym gatunków zagrożonych, endemicznych i dużych drapieżników Karpat (Art. 12)
  • zapobiegania wprowadzaniu inwazyjnych gatunków obcych lub organizmów genetycznie zmodyfikowanych, które mogłyby zagrażać ekosystemom, siedliskom lub gatunkom Karpat; kontrolowania lub eliminowania takich gatunków lub organizmów (Art. 13)
  • współpracy w ramach Karpackiej Sieci Obszarów Chronionych (Art. 14) oraz wzmacniania ochrony i zrównoważonego gospodarowania na terenach położonych poza obszarami chronionymi (Art. 15)
  • konsultacji, harmonizacji i koordynacji działań podejmowanych na obszarach przygranicznych (Art. 16)
  • opracowania i wdrażania planów zarządzania (Art. 17)
  • harmonizacji systemów monitoringu i opracowania wspólnego systemu informacji o różnorodności biologicznej i krajobrazowej Karpat (Art. 18)
  • koordynacji badań naukowych (Art. 19)

Każda ze Stron ma prawo przedłożyć projekty poprawek do Protokołu, ich przyjęcie wymaga jednomyślnej decyzji wszystkich Stron Protokołu, a ich wejście w życie podlega analogicznej jak w przypadku samego Protokołu procedurze ratyfikacji, zatwierdzenia lub przyjęcia poprawek we wszystkich Stronach.

Każda ze Stron ma również prawo wypowiedzenia Protokołu, wówczas takie wypowiedzenie nabiera mocy sto osiemdziesiątego dnia od dnia otrzymania powiadomienia przez Depozytariusza, a dane państwo przestaje być związane postanowieniami Protokołu. Tak samo jak w przypadku Konwencji w dokumencie ratyfikującym Protokół o bioróżnorodności Prezydent RP oświadczył w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej, że Protokół będzie niezmiennie zachowywany.

Do realizacji postanowień protokołu tematycznego do Ramowej Konwencji niezbędne jest zazwyczaj przyjęcie przez Strony Protokołu wspólnej międzynarodowej strategii / Strategicznego Planu Działań (SAP – ang. Strategic Action Plan) na rzecz jego wdrażania. Przyjęcie Strategicznego Planu Działań zostało przewidziane Art. 21 ust. 3 Protokołu o bioróżnorodności do Konwencji Karpackiej. Strategiczny Plan Działań na rzecz wdrażania Protokołu o bioróżnorodności został przyjęty podczas trzeciego spotkania Konferencji Stron (COP3) Konwencji w maju 2011 r. w Bratysławie.

Ponadto, po stronie polskiej, w ramach projektu Karpaty łączą – mechanizm konsultacji i współpracy dla wdrażania Konwencji Karpackiej w latach 2014-2016 przygotowano projekt Krajowego Planu Działań (KPD) na rzecz wdrażania Protokołu i realizacji ww. Strategicznego Planu Działań w polskiej części Karpat.

 

Dokumenty:

Tekst Protokołu o ochronie i zrównoważonym użytkowaniu różnorodności biologicznej i krajobrazowej

 

Międzynarodowe grupy robocze

Na Informatorium Karpackim będziemy prezentować status prac Międzynarodowych Grup Roboczych zajmujących sie protokołami tematycznymi Konwencji Karpackiej.

xxxxx


aaa

Informacje na temat spotkań i prac podejmowanych przez grupę roboczą znajdą Państwo na stronie Tymczasowego Sekretariatu Konwencji Karpackiej - WG on Conservation and Sustainable Use of Biological and Landscape Diversity.


bbbb

Informacje na temat spotkań i prac podejmowanych przez grupę roboczą znajdą Państwo na stronie Tymczasowego Sekretariatu Konwencji Karpackiej - WG on Spatial Development.


cccc

Informacje na temat spotkań i prac podejmowanych przez grupę roboczą znajdą Państwo na stronie Tymczasowego Sekretariatu Konwencji Karpackiej - WG on Agriculture and Rural Development.


ddddd

Informacje na temat spotkań i prac podejmowanych przez grupę roboczą znajdą Państwo na stronie Tymczasowego Sekretariatu Konwencji Karpackiej - WG on Sustainable Forest Management.


eeeee

Informacje na temat spotkań i prac podejmowanych przez grupę roboczą znajdą Państwo na stronie Tymczasowego Sekretariatu Konwencji Karpackiej - WG on Sustainable Industry, Energy, Transport and Infrastructure.


ffff

Informacje na temat spotkań i prac podejmowanych przez grupę roboczą znajdą Państwo na stronie Tymczasowego Sekretariatu Konwencji Karpackiej - WG on Sustainable Tourism.


gggg

Informacje na temat spotkań i prac podejmowanych przez grupę roboczą znajdą Państwo na stronie Tymczasowego Sekretariatu Konwencji Karpackiej - WG on Cultural Heritage and Traditional Knowledge.


hhhh

Informacje na temat spotkań i prac podejmowanych przez grupę roboczą znajdą Państwo na stronie Tymczasowego Sekretariatu Konwencji Karpackiej - WG on Adaptation to Climate Change.